Erika Suomisen rintakuva
Kuva: Timo Hartikainen

Yhteisvastuuhengessä

Yhteisvastuukeräys on meneillään. Siinä kannetaan globaalia vastuuta erityisesti maailman heikko-osaisemmasta nuorisosta.

Seurakunnissa kannetaan yhteistä vastuuta koko vuoden ajan. Kirkko tekee paljon sellaista työtä, joka ei näy tilastoissa. Seurakunta on huomattavasti mainettaan parempi.

Uudet vastuunkantajat eli päättäjät ovat toimineet pari kuukautta. Toiminta hakee vielä paikkaansa, mutta varmaan se kohta napsahtaa paikalleen.
Meidän valittujen edellytetään käyvän niissä kokouksissa, joihin meidät on valittu. Demokratia toimii vain niin, että käytämme saamaamme päätäntävaltaa. Jos sitten on ihan ylipääsemätön este, niin varajäsenet on sitä varten valittu.

Seurakunnassa asiat valmistellaan hyvin etukäteen. Jos haluaa jonkin asian muuttuvan varsinaisessa kokouksessa, niin siihen pitää puuttua jo valmisteluvaiheessa. Ottakaa reilusti yhteyttä päättäjiin. Olemme seurakuntalaisia varten valittu.

Suomi valittiin jo toisena vuotena peräkkäin maailman onnellisemmaksi maaksi kansainvälisessä vertailussa. Onnellisuusvertailu perustuu kysymykseen, jossa vastaajia pyydetään arvioimaan elämäänsä asteikolla 1–10. World Happiness Report -raportin mukaan suomalaisten onnellisuus on parantunut hieman edellisestä vertailukerrasta. Pohjoismaat pärjäävät vertailussa hyvin, sillä kakkosena on Tanska, kolmantena Norja ja neljäntenä Islanti. Ruotsikin kipusi sijalle seitsemän.

Heti tuloksen julkistettua me suomalaiset rupesimme miettimään, että ei tuo voi pitää paikkaansa. Maa voi olla onnellinen mutta ihmiset eivät. Jos voitto olisi tullut jollekin muulle maalle, niin varmaan se olisi ottanut ykköstilan heti markkinointivaltikseen.

Hyvät ystävät, myönnetään se, että monet asiat ovat maassamme todella hyvin. Nautitaan ja etsitään positiivisia asioita. Silloin elämämme on valoisampaa ja onnellisuus pilkistää meistäkin.

Kirjoittaja on Kuopion yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja Järvi-Kuopion seurakunnasta.