Päätoimittaja Minna Siikaniva.
Minna Siikaniva, Kuopion ev.lut. seurakuntien viestintäpäällikkö, Kirkko ja koti -lehden päätoimittaja. Kuva: Tuija Hyttinen

Valalla vannoen

Uudet ministerit ovat äskettäin vannoneet virkavalansa ja antaneet tuomarivakuutukset.

Osa ministereistä vannoi virkavalan kaksi sormea Raamatulla. He vannoivat kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä noudattavansa perustuslakeja ja muita lakeja sekä toimivansa oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalasten ja yhteiskunnan parhaaksi. Osa ministereistä antoi virkavakuutuksen eli valan uskonnottoman version.

Vala on tavallisesti oikeuden tai muun viranomaisen edessä Jumalaan vedoten annettava määrämuotoinen sitoumus. Joku on vannonut virkavalan, todistajanvalan tai lääkärinvalan. Myös sotilasvala vannotaan kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä.

Kirkollisissa toimituksissa puolestaan vastataan kysymyksiin.

Kasteessa kysytään vanhemmilta: ”Vanhemmat, tahdotteko, että hänet kastetaan kristilliseen uskoon”?

Konfirmaatiossa kysytään: ”Tahdotteko Jumalan armon avulla osoittaa tämän uskon elämässänne?”

Avioliittoon vihittäessä kysytään: ”Kaikkitietävän Jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan läsnä ollessa kysyn sinulta, tahdotko…”

Tahdon kysymyksiin vastataan myös pappis- ja piispanvirkaan vihkimisissä.

Sana ”tahdon” sisältää mielestäni hyvin armon sanoman. Jumalan armon avulla, tahdon yrittää tehdä parhaani. Seurakunta sulkee ihmisen rukouksiinsa ja hänet siunataan.

En tahdo Herrastani
milloinkaan luopua,