Anu Lehtimäki lähikuvassa.

Seurakuntaneuvoston työ on yllättävän jännittävää ja mielenkiintoista

Arvostatko yhteisöllisyyttä? Kaipaatko merkityksellisyyden kokemusta elämääsi? Olisiko sinulla intoa olla mukana vaikuttamassa seurakuntasi toimintaan?

Sinua tarvitaan. Voin suositella, nyt kannattaa lähteä ehdolle. Vaalit pidetään marraskuussa, ehdokkaaksi ilmoittaudutaan viimeistään syyskuun puolessa välissä.

Männistön seurakunnassa puhaltavat muutoksen tuulet. Talvella 2020–2021 olin mukana selvittämässä Kuopion seudun seurakuntien mahdollista halukkuutta yhdistyä. Tuolloin Männistö alueemme pienimpänä seurakuntana oli valmis yhdistymään muiden Kuopion keskustan seurakuntien kanssa. Etuina olisi ollut mm. alueemme eri toimintojen ja työntekijäresurssin riittävyys tulevaisuudessa, kun jäsenmäärä ja siten rahoituspohja tulevat ennusteen mukaan vähenemään. Yhteinen, isompi seurakunta työnantajana voisi joustavammin järjestää monipuolista toimintaa ja jakaa joustavasti henkilökuntansa töitä.

En osannut arvata mitä kaikkea luottamustyö pitää sisällään.

Ei tullut yhdistymistä, Männistö jatkaa itsenäisenä seurakuntana. Sen sijaan kirkkoherra on vaihtunut ja Pyhän Johanneksen kirkko on vihdoin remontissa. Koronakriisikin tuli ja mm. muokkasi seurakunnan toimintaa ja neuvoston kokouskäytäntöjä joustavammiksi. Striimaukset ja etäkokoukset ovat nyt käytössä monipuolisesti.

Nämä kaikki asiat ovat olleet käsittelyssä ja päätettävänä Männistön seurakuntaneuvostossa viime vuosina. Kun kolme ja puoli vuotta sitten osallistuin vaaleihin silloisen kirkkoherran kannustamana, en osannut arvata mitä kaikkea luottamustyö pitää sisällään. Seurakuntaneuvoston työ on jännittävää!

Seurakuntavaalien slogan on nyt: Tule ehdokkaaksi ja äänestämään sellaisena kuin olet – olet uskottu, toivottu ja rakastettu. Seurakuntamme tarvitsevat mahdollisimman erilaisia henkilöitä päätöksentekoon. Esimerkiksi nuoria, ja ruuhkavuosiaan eläviä nuoria aikuisia tarvitaan entistä enemmän mukaan, että seurakunta voisi kehittää toimintaa heidän tarpeitaan vastaaviksi. Männistön seurakunnan tilaisuuksiin ja päätöksentekoon ovat aidosti moninaiset henkilöt tervetulleita.

Lopuksi uskallan kehua, että Männistön seurakuntaneuvostossa on ollut erityisen hyvä henki. Kaikkia kuullaan, erilaisia mielipiteitä arvostetaan. Näen, että muutoksen tuuliakin puhaltaa Pyhä henki. Siitä seuraa hyvä henki.

Kirjoittaja on Männistön seurakunnan luottamushenkilö