Päätoimittaja Minna Siikaniva.
Minna Siikaniva, Kuopion ev.lut. seurakuntien viestintäpäällikkö, Kirkko ja koti -lehden päätoimittaja. Kuva: Tuija Hyttinen

Rukouksen ovi on auki, muistuttaa päätoimittaja

Emerituspiispa Matti Sihvosen talvisodan päättymisen muistopäivän saarna puhuttelee myös poikkeusoloissa, kirjoittaa Minna Siikaniva pääkirjoituksessaan.

Emerituspiispa Matti Sihvonen oli valmistanut hienon saarnan talvisodan päättymisen 80-vuotispäivän muistojumalanpalvelukseen.

”Elämä on meille jokaiselle arvaamaton ja täynnä kysymyksiä. Se vaatii käyttämään kaiken viisauden, jotta selviäisimme yksilöinä, ja että selviäisimme kansana. Voi käydä niin, että vaikka panemme yhteen kaiken viisautemme ja taitomme, joudumme kuitenkin toteamaan, että omat neuvot ovat lopussa. Tulee mieleen, että emme ole vielä turvautuneet häneen, jolla on kaikki valta. Rukouksen ovi on auki. Siitä huolimatta välistä näyttää, ettei kukaan voi auttaa. Epäusko pimittää toivon. Mutta silloinkin voi huutaa ’Minä uskon! Auta minua epäuskossani!’”

Tämä Sihvosen saarnan loppuosa sopii hyvin myös nykyhetkeen. Sihvosen koko saarna on luettavissa verkosta Puijon seurakunnan sivuilta.

Uskoa, toivoa ja rakkautta ei ole peruttu

Tässä poikkeuksellisessa maailmanlaajuisessa tilanteessa kirkon tärkeänä tehtävänä on nostaa esiin toivon ja lohdutuksen sanomaa. Kun monet paikat ovat kiinni – rukouksen ovi on aina auki.

Helsingin Kallion seurakunta oli myös hienosti hoksannut ja nostanut sosiaaliseen mediaan: uskoa ei ole peruttu, toivoa ei ole peruttu ja rakkautta ei ole peruttu.

Kirkon keskusteluapu on sinua varten, kun kaipaat kuuntelijaa huolissasi.

Rakas Jumala, Sinun eteesi me tuomme kaiken, mikä ahdistaa meitä: epävarmuuden, pelon, levottomuuden ja järkytyksen. Sulje meidät syliisi ja lohduta meitä ahdingossamme.

Kirjoittaja on Kirkko ja koti -lehden päätoimittaja