Heli Vuojärvi
Kuva: Timo Hartikainen

Reilun vuoden päästä etsitään taas seurakuntiin vastuunkantajia

Puijon seurakunnan luottamushenkilö Heli Vuojärveä hämmästyttää, kuinka Kuopiossa yli puolet äänioikeutetuista jätti äänestämättä kesäkuun kuntavaaleissa. Vielä vähemmän osallistutaan kirkollisvaaleihin.

Erittäin matalan äänestysaktiivisuuden vuoksi kirkon hallinto ei vastaa jäsenistöä, vaan on sitä huomattavan paljon vanhempi, miesvaltaisempi ja konservatiivisempi.

Tein yhteenvetoa oltuani kymmenen vuotta Puijon seurakunnan luottamushenkilö. Tehtävä on vaatinut moneen uuteen asiaan perehtymistä.
Yhteisessä kirkkovaltuustossa yllätti alussa asioiden pyöriminen rahan ympärillä, vuosittain kuultiin madonluvut talouden vaikeuksista ja lopulta tehtiin vaativa säästöohjelma. Loistavasti johdettu oma
seurakuntani oli säästämisessä oikea mallioppilas, luovuimme yhdestä kirkosta ja useasta virasta. Säästöohjelman jälkeen alkoi sinnittely vuosi vuodelta supistuneiden toimintamäärärahojen kanssa. Puijo ja Männistö ovatkin näin joutuneet todella tiukoille.

Yhteisessä kirkkovaltuustossa yllätti asioiden pyöriminen rahan ympärillä.

Toista vuotta valtuutetut ovat miettineet tulevaa seurakuntarakennetta talouden uhatessa tiukentua tulevina vuosina vähenevän jäsenmäärän ja korjausvelkaisen kiinteistömassan vuoksi.
Kirkkovaltuusto päätyi kannattamaan suurella enemmistöllä (äänin 35-12) kolmen seurakunnan mallia, jossa keskustan neljä seurakuntaa olisivat hallinnollisesti yhtä seurakuntaelämän toki jatkuessa entisissä aluekirkoissa. Aloite palautettiin tuomiokapitulista mainitsematta tätä valtuuston kantaa millään tavalla. Nykytilanteen jatkuessa Puijon ja Männistön olisi saatava reilumpi osuus rahanjakomallissa. Ehkä sitten kymmenen vuoden päästä pakon edessä liitymme kaikki kuusi seurakuntaa yhdeksi, tätähän moni meistä toivoi jo rakennekeskustelun alkaessa.

Summa summarum: kyllä tämä on ollut mielenkiintoista! Kun reilun vuoden päästä taas etsitään uusia vastuunkantajia, vastaahan sinäkin kysyttäessä: Kyllä! Ja vaikka et lähtisi mukaan, muista ainakin äänestää, koska vain niin voi vaikuttaa.