Minna Siikaniva hymyilee, mustavalkokuva
Minna Siikaniva. Kuva: Tuija Hyttinen.

Lukeminen rauhoittaa mieltä ja kehittää muistia

Huhtikuussa järjestetyn lukuviikon teemana oli ”Lukemisen monet muodot.” Kirjan katoamisesta ja lukemisen loppumisesta on viime aikoina keskusteltu paljon.

Erilaiset digitaaliset alustat muuttavat tottumuksia. Äänikirjojen pariin on löytänyt moni sellainen, joka ei ole aiemmin harrastanut lukemista.

Hyötyjen näkökulmasta ei ole kovin suurta merkitystä, nauttiiko kirjoista lukien vai kuunnellen. Sekä lukeminen että kuuntelu parantavat sanavarastoa ja rauhoittavat mieltä.

Lukukeskuksen mukaan on tärkeää tunnistaa sekä paperisten että digitaalisten alustojen hyötyjä eri tarkoituksiin ja eri ikäryhmille.

Vauvojen kielen ja lukutaidon kehitykselle ensimmäiset elinvuodet ovat merkittävimpiä. Ääneen lukeminen kannattaa aloittaa heti vauvan synnyttyä. Pelkkä äänikirjojen kuuntelu ei kuitenkaan tue vauvan kielenkehitystä. Vauva tarvitsee kielen oppimiseen aitoa vuorovaikutusta.

Digitaalista ja paperisen materiaalin lukemista ei tarvitse asettaa vastakkain.

Tutkimusten mukaan paperi säilyttää yhä paikkansa suosituimpana muotona pitkien tekstien lukemiseen. Pitkäjänteinen lukeminen on korvaamatonta keskittymiskyvyn, sanavaraston ja muistin kehittymisen kannalta.

Digitaalista ja paperisen materiaalin lukemista ei tarvitse asettaa vastakkain – eri formaatit eivät niinkään korvaa, vaan pikemminkin tukevat toisiaan.

Digitaaliset teknologiat tarjoavat yhä enemmän mahdollisuuksia informaation tuottamiseen, saavutettavuuteen, tallentamiseen ja siirtämiseen. Kirkko ja koti -lehden arkistojutut nousevat vuosi vuodelta verkkolehden luetuimpien sisältöjen kärkeen. Näköislehtiä on verkossa 10 vuoden ajalta.

Toukokuun lehdessä esitellään tarkemmin tänä vuonna toteutetun seurakuntalehtien lukijatutkimuksen tuloksia. Nyt jo voi sanoa, että tutkimuksen mukaan painettu seurakuntalehti on lukijoilleen edelleen tärkeä ja monelle lukijalle lähes ainoa side kirkkoon.