Luottamushenkilö Eija Vähälä
Eija Vähälä. Kuva: Minna Siikaniva

Kirkkotaide on tärkeä osa kulttuuriperintöämme

Kuopion ev. lut. seurakuntayhtymässä on ollut kuvataidetyöryhmä, johon Tuomiokirkkoseurakunnan luottamushenkilö Eija Vähälä on kuulunut vuosikymmeniä. Kuvataidetoimikunta on antanut asiantuntemustaan seurakuntayhtymän ja seurakuntien taidehankintoihin.

Se on osallistunut myös uusien toimitilojen kuvataideohjelmiin ja alttaritekstiilien hankintoihin. Taidehankintoihin varattua määrärahaa on talouden tiukentuessa jouduttu viime vuosina pienentämään.

Tunnistamme kirkkotaiteeksi kaiken sen, mitä vuosisatojen aikana kirkkoihin on tehty: seinä-, katto- ja lattiapinnoille, puulle tai kankaalle tehdyt maalaukset, veistokset, kaiverrukset, alttarikrusifiksit, ehtoollisastiat ja kirkkotekstiilit.

Kulttuuriperintö seuraa meitä ja tuo myös uutta

Kirkolliset esineet ja kirkkotaide ovat merkittävä osa maamme kulttuuriperintöä. Tuo kulttuuriperintö seuraa meitä ja tuo myös uutta, esimerkiksi Järvi-Kuopion seurakunnan vapaaehtoisten tuottamat kirkkotekstiilit. Tämän vuoden keväällä kokosimme Tuomiokirkkoon Kärsimyksen ja ylösnousemuksen kuvat -taidenäyttelyn. Monissa kirkoissa on suunniteltu tai toteutettu myös kastepuita, jotka kuuluvat taiteen piiriin. Seurakuntatiloissa on enenevässä määrin taidetta, jonka säilyttämiseksi ja kunnostamiseksi pitäisi tehdä töitä. Näin kirkollinen esineistö ja taide lisäävät tietoamme ja ymmärrystämme seurakunnan ja paikkakunnan historiasta ja liittävät meidät seurakuntaamme.

Kansainvälisten tutkimusten perusteella on vahvaa näyttöä taiteen ja taiteellisen toiminnan positiivisista vaikutuksista mielenterveyteen sekä mielen sairauksista paranemiseen ja toipumiseen. Esteettiset kokemukset kehittävät havaintokykyämme ja herkistävät meitä tunnistamaan luonnossa ja kulttuuriympäristössämme tapahtuvia muutoksia. Viisas yhteiskunta vaalii taidetta ja kulttuuria kriisin keskellä ja näkee sen arvon tulevaisuuden rakentamisessa.

Kirjoittaja on Tuomiokirkkoseurakunnan luottamushenkilö