Kuva vanhasta Kirkko ja koti -lehden artikkelista vuodelta 1989.
Kirkko ja koti 14.7.1989.

Vuoden 1989 herättäjäjuhlien kävijät kansoittivat tehokkaasti Kuopion keskustan

Heinäkuinen Kirkko ja koti -lehti vuodelta 1989 kertoo, kuinka suurtapahtuma herättäjäjuhlat valtasi kaupungin.

Herättäjäjuhlia on pidetty Kuopiossa viisi kertaa, viimeksi Nilsiässä vuonna 2017. Sitä edellisen kerran Kuopiossa on juhlat järjestetty vuonna 1989. Juhlapaikkana oli silloin Koulupuiston kenttä nykyisen Kuopio-hallin paikkeilla.

Juhlien tunnus oli Terve risti, ainoa toivo. Siinä yhdistyi kristillinen sanoma ja kuopiolaisuus. Tuo vanha kristillinen tervehdys on nimittäin aina ollut latinaksi luettavissa Tuomiokirkon alttarissa.

Tekun, Klassikan ja Hatsalan koulut olivat juhlien toimitiloina ja niissä järjestettiin myös yhteismajoitusta parille tuhannelle hengelle. Yhteismajoitusta oli muillakin kouluilla. Parkkipaikat olivat Rättimäessä moottoritien ja rautatien välisellä puistoalueella sekä Minna Canthin koulun kentällä.

Edelliset herättäjäjuhlat olivat olleet Kuopiossa vuonna 1959, jolloin ne pidettiin Väinölänniemellä. Sitä aikaisemmat olivat vuosina 1938 ja 1910.