Rollaattorin kanssa eturivissä Liisa Rissanen, taustalla suuri joukko ulkoilevaa kansaa.
Liisa Rissanen iloitsi, kun kerrankin oli lenkkikavereita. Kuva: Tuija Hyttinen

Vanhusten ulkoilutapahtumassa nautittiin raittiista ilmasta ja hyvästä seurasta

Eri toimijoiden yhteinen ulkoilutempaus houkutteli ison joukon ikäihmisiä kiertämään Puijonlaakson Sammakkolampea.

Kädet heiluvat ja polvet nousevat reippaaseen tahtiin Puijon kirkon alapihalla. Meneillään on lenkkeilykierroksen alkulämmittely ja paikalle on saapunut lähialueen ikäihmisiä, vapaaehtoistyöntekijöitä sekä Kuopion kaupungin luottamushenkilöitä nauttimaan kauniista syyspäivästä ja toisten ihmisten seurasta.

”Tällä yhteisellä kävelyllä saamme myös ihailla kunnostettua Sammakkolammen ympäristöä, joka tarjoaa hienot puitteet ulkoilulle ja virkistäytymiselle”, kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen totesi tapahtuman alkajaisiksi.

Ihanaa nähdä näin paljon ihmisiä

Alkulämmittelyn päätteeksi noin sadan hengen porukka lähtee kiertämään Sammakkolampea – kukin voimiensa mukaan. Matkan varrella pysähdytään muutaman kerran ihastelemaan maisemia ja kuuntelemaan, kun kaupungin puutarhuri esitteli kukkaistutuksia ja kertoi alueen kunnostuksesta.

Puijonlaaksossa asuva Liisa Rissanen kävelee rollaattorinsa kanssa sujuvasti koko kierroksen.

”Tykkään kovasti lenkkeilystä. Yritän käydä ulkoilemassa päivittäin, jos vain voimat antavat myöten. Joskus käyn ulkona kaksikin kertaa päivän aikana, välillä huilaan kotona vähän aikaa ja sitten taas uudestaan liikkeelle.”

Kaatuminen pelottaa.

Yleensä Rissanen ulkoilee itsekseen, mikä vähän harmittaakin häntä.

”Olisihan se kiva, jos olisi joku kaverina. Se olisi turvallisempaakin, sillä kaatuminen pelottaa.”

”Tänään on aivan ihanaa, kun on iso porukka matkassa. Enemmänkin saisi olla tällaisia tapahtumia, että samalla tapaisi muita ihmisiä. Kyllä se toisten kanssa haastelu vaan on kovin tärkeää”, Rissanen pohtii.

Emerituspiispan sydän sykkii vapaaehtoistyölle

Ulkoilijoiden joukossa on myös Kuopion hiippakunnan entinen piispa Wille Riekkinen.

”Ilman muuta tulin mukaan, kun pyydettiin. Sydämeni sykkii voimakkaasti vapaaehtoistyölle.”

Riekkinen kertoo viime aikoina pohtineensa paljonkin sitä, miten tärkeää ikäihmisille olisi päästä säännöllisesti ulkoilemaan.

Wille Riekkinen ulkoilemassa.
Ulkoilutapahtumaan osallistui myös emerituspiispa Wille Riekkinen. Kuva: Tuija Hyttinen

”Takana on pari koronavuotta, jotka tekivät hallaa vanhusten liikkumiselle ja sosiaalisille suhteille. Ja tässä kun itsekin alkaa iällään olla, niin näitä asioita tulee mietittyä yhä enemmän”, emerituspiispa kertoo.rnrn”Toivoisin, että jokainen kynnelle kykenevä voisi käydä ulkoilukaverina sellaiselle vanhukselle, joka ei omin avuin pääse liikkeelle. Tai sitten kävisi ihan vain juttelemassa. Tulisi toimia Nasaretin miehen viisauden mukaan eli pitäisi tehdä toiselle se, mitä toivoisi itselleenkin tehtävän.”rnrnUlkoilukierros päättyi seurakunnan tarjoamille kahveille Puijon kirkolla.rnrnTapahtuma oli osa Ikäinstituutin Vie vanhus ulos -kampanjaa ja sen yhtenä tarkoituksena oli herätellä kiinnostusta vapaaehtoistyöhön. Järjestelystä vastasi Kuopion kaupunki yhdessä eri järjestöjen ja Puijon seurakunnan kanssa.