Piispa Jari Jolkkonen luovuttaa Luterilaisen Kulttuurin Säätiön tnnustuspalkinnon urkutaiteilija Kalevi Kiviniemelle.
Piispa Jari Jolkkonen luovuttaa Luterilaisen Kulttuurin Säätiön tunnustuspalkinnon urkutaiteilija Kalevi Kiviniemelle.

Tunnustuspalkinto Kalevi Kiviniemelle

Aamuneljältä Kuopion Tuomiokirkon uruissa. Sieltä löysivät poliisit silloisen opiskelijan, nyt palkitun Kalevi Kiviniemen.

Osana marraskuun alun Martinpäivän kirkkojuhlaa piispa Jari Jolkkonen luovutti Luterilaisen Kulttuurin Säätiön tunnustuspalkinnon urkutaiteilija Kiviniemelle. Tunnustuspalkinnon perusteissa mainittiin hänet tunnettavan urkurina, improvisoijana, säestäjänä sekä säveltäjänä, joka on kunnioittavalla tavalla pitänyt urkutaidetta esillä niin Suomessa kuin ulkomailla. Kiviniemi on viime vuosina konsertoinut mm. Ranskassa, Yhdysvalloissa, Etelä Koreassa, Kanadassa, Venäjällä, Aasiassa, Australiassa ja Filippiineillä. Häneltä on ilmestynyt lähes 200 levytystä.

Piispa Jolkkonen on ylpeä kuopiolaisesta musiikkiosaamisesta. ”On hienoa, että saimme juhlan päävieraaksi kansainvälisesti tunnustetun urkutaiteilijan, joka on saanut musiikillisen peruskoulutuksensa Kuopiossa”, Jolkkonen toteaa.

Kiitospuheessaan Kiviniemi kertoi omistavansa palkinnon kuopiolaisille opettajilleen, Pertti Rusaselle, Eero Väätäiselle ja Olli Linjamalle. Hän myös vahvisti kuopiolaisissa musiikkipiireissä liikkuneen kertomuksen aiheuttamastaan hälytyksestä. Kiviniemi oli harjoittelemassa Kuopion tuomiokirkossa pääsiäisenä 1979 kello neljän aikoihin aamuyöllä. Naapuristosta havaittiin valot kirkossa ja hälytettiin paikalle poliisi. Poliisi tuli selvittämään tilannetta ja totesi: ”Soittaa pirun hyvin urkuja rosvoksi.”

Luterilaisen kulttuurin säätiö juhli

Urkutaiteilija Kalevi Kiviniemi konsertoi 10.11.2019 Kuopion tuomiokirkossa Luterilaisen Kulttuurin Säätiön järjestämässä Martinpäivän kirkkojuhlassa. Samalla juhlittiin 30 vuotta täyttävää Luterilaisen Kulttuurin Säätiötä ja Kuopion hiippakuntaa, joka täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Avajaissanat juhlassa käytti piispa Jari Jolkkonen.

Martinpäivän kirkkojuhla järjestetään yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Kuopion yksikön kanssa. Sen soitinyhtye soitti konsertissa. Taideyliopiston taholta konsertin järjestelyistä vastannut Seppo Kirkinen oli erittäin tyytyväinen tilaisuuteen.

”Kiviniemi oli taitavalla tavalla rakentanut oman osuutensa konserttiohjelman. Hän halusi aloittaa Sibeliuksen Indralla, jota hän oli soittanut opiskeluaikanaan Kuopion tuomiokirkossa. Ranskalaisen musiikin osuus oli loistavasti esitettyä. Oskar Merikannon Rukous oli herkkyydessään koskettava. Kiviniemen kaksi omaa sävellystä, joista toinen oli kunnianosoitus Marcel Duprélle ja toinen Oskar Merikannolle, olivat hienoa musiikkia sävelkieleltään ja esityksellisesti”, Kirkinen kertoo.

Luterilaisen kulttuurin säätiön tunnustuspalkinnot

• 2009 Kirjailija Minna Kettunen