Kaksi naista istuu graffitiseinän edessä keskustelemassa.
Terhi Vähäkangas ja pappi Elina Knuuttila tekivät treffit Puijon kirkolle. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo.

Treffit vietiin nettiin

Treffit kirkolla. Naiset istahtavat puhumaan mielekkäästä elämästä. Kamera käy.

Puijon kirkolla on pappi Elina Knuuttilan vuoro kuvata video seurakunnan kanavalle Youtubeen. Videosarja kulkee nimellä Teetreffit, joissa seurakunnan työntekijät jututtavat milloin seurakuntalaisia ja milloin toisiaan.

Minna Canthin päivän aikaan julkaistaville treffeille Knuuttila on kutsunut seurakuntalaisen ja sukulaisensa Terhi Vähäkankaan. Puheenaiheena on kuopiolaisen suurnaisen lause ”Kaikkea muuta kunhan ei vain nukkuvaa puolikuollutta elämää”.

Teetreffeillä puhutaan myös aiheista, joista kirkossa ei ehkä yleensä puhuta.

”Ensimmäisenä siitä tulee mieleen, että elämässä pitää olla paljon menoja ja säpinää. Kun pysähdyin miettimään lausetta, ymmärsin, että hyvä ja ei-puolikuollut elämä voi yhtä hyvin olla kotona. Sisältö ei aina tule ulkopuolelta”, Terhi Vähäkangas sanoo.

”Nyt eläkkeellä olen kotona paljon ja toisaalta minusta on ollut mukavaa tehdä vapaaehtoistyötä. Olen saanut nähdä erilaisia ihmisiä vapaaehtoisena diakoniakeskuksella, Kompassilla ja aterioilla Puijon kirkolla.”

Elina Knuuttilan mielestä Canth puhuu myös hengellisyyden ja ihmisyyden liitosta.

”Jeesuskin sanoo, että usko eletään todeksi arjessa. Parannetaan sairaita. Syötetään ihmisiä”, Knuuttila muistuttaa.

Videot tuovat työntekijät tutuiksi

Teetreffejä lähetetään parin viikon välein. Mitä treffit oikein ovat?

”Kun kirkon peruskorjauksen jälkeen joulukuussa 2019 palasimme näihin tiloihin, kirkon aulaan laitettiin itsepalveluteekaappi. Ilmoitettiin infotaululla ’Tee treffit kirkolle’”, Elina Knuuttila kertoo.

Kirkolle sai pysähtyä kauppamatkalla tai pistäytyä lämmittämään välipalan. Sitten korona sulki ovet ja ajoi kasvokkaiskohtaamiset karille. Puijolla muiden seurakuntien tapaan nostettiin videot työpöydälle. Teekaappia ei ole voitu avata kansalle, mutta Teetreffit vietiin nettiin.

Eniten on katsottu ovat kanttorin ja tämän vaarin itsenäisyyspäiväkeskustelua.

”Haluttiin jotain sellaista lyhyttä, joka ei ole luento tai hartaus. Saimme palautetta, että videoiden kautta työntekijät ovat tulleet tutummiksi. Treffeillä puhutaan myös aiheista, joista kirkossa ei ehkä yleensä puhuta.”

Videoilla on juteltu korona-ajasta, surusta ja isistä mutta myös työasun asusteista. Katsotuimpia treffejä on kanttorin ja tämän vaarin itsenäisyyspäiväkeskustelu. Tämän kevään aikana kuullaan ainakin papin ja poliisin juttutuokio, puhetta pääsiäisestä ja kirkkoherra Jaana Marjaselta ajatuksia eläkkeelle jäännistä.

”Katsojatkin saavat kertoa ideoita”, Elina Knuuttila vinkkaa.

Katso ja osallistu netissä

Verkossa voit osallistua seurakuntien jumalanpalveluksiin ja hartauksiin. Kokosimme muita vinkkejä seurakuntien kanavilta. Monet seurakunnat julkaisevat videoita ja myös vuorovaikutteisia livelähetyksiä.

• Järvi-Kuopion seurakunnan pyhäpäivän podcasteja Youtubessa, Tuomiokirkon Pysyvä muutos? -luennot Virtuaalikirkossa, Puijon kirkon saarnajatkoja Jitsissä
  • Nuorten ja nuorten aikuisten iltoja Männistöstä ja Siilinjärveltä Instagramissa, Alavalta Discordissa ja Jitsissä
  • Lapsille Kirkkohiiren seikkailut Alavan seurakunnan Youtubessa
  • Lisätietoja saan mm. seurakuntien verkkosivuilta: kuopionseurakunnat.fi ja siilinjarvenseurakunta.fi