Tomi Kallinen innostuu, kun saa keksiä tekemistä nuoremmille ja samalla jakaa iloa, jota on itse saanut. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Tehdään toisille hyvää

Leipoja, kyyditsijä, lukija, ohjaaja, siistijä, säestäjä, lähimmäispalvelija… Vapaaehtoistyö on monelle tapa olla seurakuntalainen.

Tykkään toimia muiden kanssa ja keksiä tekemistä nuoremmille. Samalla voin jakaa iloa, jota itse olen saanut vaikkapa peleistä”, opiskelija Tomi Kallinen kertoo.

Kallinen on toiminut vapaaehtoisena Siilinjärven seurakunnassa viitisen vuotta. Tänä vuonna hän ohjaa koululaisille pehmomiekkailua.

”En itse koululaisena harrastanut seurakunnan kerhoissa, mutta oma rippikoulu oli tosi kiva kokemus, ja siitä lähti into päästä tekemään ja olemaan mukana enemmän ja enemmän”, Kallinen kertoo.

Kallinen onkin tarttunut moniin tehtäviin: ohjannut koululaisia liikunta- ja musiikkikerhoissa, leireillä ja rippikoulussa, soittanut rumpuja kirkossa, jakanut käsiohjelmia, kerännyt kolehtia ja lukenut tekstejä messussa. Työ on opettanut vuorovaikutusta, ohjaustaitoja ja vastuun kantamista. ”Tässä kehittyy ihmisenä. Samalla oppii tuntemaan monenlaisia ihmisiä.”

Vastuu on kasvattanut Kallisen itseluottamusta. ”Tiedän, että osaan itsenäisesti ohjata ryhmiä. Olen kasvanut avoimeksi ja sosiaaliseksi. Tekstin lukemisesta sain seurakuntalaiselta hyvää palautetta äänestäni. Siitä tuli hyvä mieli.”

Iloa vesiletkulla ja vispilällä

Vuorelan kirkon keittiö on tullut tutuksi Riitta Kaijomaalle, joka eläkkeelle jäätyään löysi mieleisen palvelutehtävän Arjen aterioilta. ”Kun muutin Kuopiosta Vuorelaan, etsin uusia kontakteja, Marttojen kautta löysin tieni kirkolle. Tehtävä imaisi heti mukaansa.”

Vapaaehtoistehtävässä pari kertaa kaudessa toteutuu Kaijomaan haave toimia suurtalouskeittiössä. Keittiötyöt ovat Kaijomaalle antoisaa tiimityötä. Ateriapäivän työt alkavat aamukahdeksalta ja hommia paiskitaan emännän apuna kahteen saakka. Leivotaan, kuoritaan, pilkotaan, katetaan, tarjoillaan, tiskataan ja siistitään. ”Voin tarjota toisille hyvää omalla panoksellani.”

Riitta Kaijomaalle pisteenä i:n päällä on suurkeittiön lattian pesu. ”Haluan aina pestä lattian, niin että kaikki on puhdasta seuraavaan päivään. Se pieni ele helpottaa emännän työtä.”

Vapaaehtoisuus on tuonut mukanaan tuttuja. ”Tämä on miellyttävä lisä arkeeni. Syömässä käy elämän koko kirjoa lapsista vanhuksiin. Se on merkittävää.”

Vertaistoiminta, talkoot ja tapahtumassa avustaminen ovat suosittujen vapaaehtoistehtävien kärkikastia.

Siilinjärven seurakunnassa toimii tätä nykyä vajaat 400 vapaaehtoista. Oma paikka voi löytyä keittiöstä, kerhoista, myyjäisistä, jumalanpalveluksesta, sairaalasta – melkeinpä mistä vain.

”Varmasti paikka löytyy. Myös omat ideat ja taidot saa tuoda esiin ja laittaa likoon”, vapaaehtoistyötä koordinoiva Kirsi Launonen sanoo.

Joku lähtisi leffakaveriksi kehitysvammaiselle tai toinen laittaisi papiljotteja vanhukselle. Kolmannelta sujuu talousneuvonta, neljänneltä rumpuopetus. Mistä sinä innostuisit?

Löydä tehtäväsi verkon kautta: vapaaehtoistyo.fi