Joukko nuoria Siilinjärven kirkon edustalla
Vaikuttajaryhmään voi hakea mukaan syksyllä. Kuva Henna Rytkönen.

Suuret Vaikuttajat tuovat nuorta näkökulmaa seurakuntaan Siilinjärvellä

Siilinjärven seurakunnan nuorten vaikuttajaryhmän tehtävänä on vaikuttaa asioiden valmisteluun ja päätöksentekoon sekä osallistua seurakunnan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.

Kirkolliskokouksen päätöksen mukaan seurakuntiin tulee perustaa nuorten vaikuttajaryhmiä. Päätös oli hyvä ja looginen, sillä kirkko tarvitsee nuoria yhtä paljon kuin nuoret tarvitsevat kirkkoa. Nuorten vaikuttajaryhmätoiminnassa on kyse osallisuuden vahvistamisesta. Kuulluksi tuleminen vahvistaa osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusta ja samalla se lisää yhteisöön kuulumisen tunnetta. Osallisuudessa on kyse kristillisen identiteetin vahvistamisesta.

Nuoret vaikuttajat ovat aktiivisia somessa.

Vaikuttajaryhmään kuuluvan nuoren täytyy olla alle 29-vuotias seurakunnan jäsen. Nuorisolain mukaan vanhuus alkaa vasta kolmekymppisistä, ja siihen asti saa olla nuori. Nuorten vaikuttajaryhmät edustavat paikkakunnan nuoria seurakunnan päätöksenteossa. Lisäksi tarkoituksena on tiedottaa nuorille seurakunnan päätöksenteosta ja edistää nuorten ja päättäjien välistä vuorovaikutusta.

Ryhmä on ideoinut monenlaista toimintaa

Vaikuttajaryhmä kasattiin syksyllä 2021. Sitä luotsaa tällä hetkellä johtava kasvatuksen viranhaltija Sauli Paavilainen. Vaikuttajaryhmässä on seitsemän 15–24-vuotiasta nuorta, mukaan voi hakea kausittain. Näin saadaan vaihtuvuutta ja uusia näkökulmia. Uusi kausi alkaa elo–syyskuussa ja kestää kesäkuun alkuun. Ryhmä nimesi itsensä Suuriksi Vaikuttajiksi.

Suurilla Vaikuttajilla on tavoitelista, jonka mukaisesti heillä muun muassa on omavastuullinen budjetti, he saavat osallistumisestaan todistuksen ja he pyrkivät esittelemään toimintaansa luottamushenkilöille. Heidän tavoitteenaan on saada nuoret mukaan vaikuttamaan Siilinjärven seurakunnan toimintaan ja seurakunnan huomioimaan nuoret seurakuntalaiset aidosti – nyt ja tulevaisuudessa.

Ryhmä on aktiivinen Siilinjärven nuoren seurakunnan somessa. Ryhmä loi myös nuorten tiloihin ja iltoihin turvallisen tilan periaatteet. Lisäksi on ideoitu muun muassa kirkkosiili-logovaatteiden nettikauppa, erilaisia teemaleirejä, kaupunkiretkiä ja Olkkari-toimintaa.

Kirjoittaja on Siilinjärven seurakunnan vs. nuorisotyönohjaaja