Ihmisiä pienenä ryhmänä auringonpaisteessa.
Kuva: Lasten ja nuorten keskus

Saapas etsii turvallisia aikuisia kohtaamaan nuoria

Kuopiossa alkaa Palveluoperaatio Saappaan toiminta, joka vastaa nuorten avun tarpeeseen niin netissä kuin festareilla.

Saapas-toiminnan käyntiin polkaisemiseksi etsitään nyt täysi-ikäisiä vapaaehtoisia. Koulutuksen jälkeen vapaaehtoiset kohtaavat nuoria, missä nuoret ovat: netissä, festareilla, kaduilla, puistoissa ja rannoilla.

Tänä syksynä vapaaehtoisia haetaan NettiSaappaaseen, jossa vapaaehtoiset toimivat päivystäjinä sosiaalisen median eri alustoilla: kuuntelevat nuorten mielen päällä olevia asioita ja vastaavat nuorten kysymyksiin. Tällä hetkellä NettiSaapas toimii Suomi24:llä, Youtubessa, Instagramissa, Tiktokissa sekä Tukinetin SaapasChatissa.

”Nuoret viettävät paljon aikaa somessa ja osaavat myös etsiä aikuisia, jotka voivat olla heitä tukemassa. NettiSaapas on valtakunnallinen. Halutessaan nuoret löytävät netistä myös paikallista tukea”, Kuopion seurakuntien nuorisosihteeri Hanna Kärsämä kertoo.

Netistä kadulle

Ensi vuoden puolella Saapas toivon mukaan laajentuu Kuopiossa netistä tapahtumiin. TapahtumaSaappaan päivystäjät jalkautuvat nuorten tapahtumiin ja niiden liepeille mm. juhla-aikoina. Heillä on aikaa juuri niille nuorille, jotka tarvitsevat huolenpitoa, apua tai juttukaveria.

”Kadulla ja tapahtumissa kohtaamiset ovat hyvin vaihtelevia. Isoissa porukoissa voi olla ihmissuhdeasioita. Voi olla avuntarvetta päihteiden takia. Joku voi haluta vain jutella aikuisen kanssa itselle tärkeästä aiheesta tai vaihtaa kuulumisia. Me päivystäjät olemme kiinnostuneita siitä, mitä nuorille kuuluu.”

Saappaan vapaaehtoiset toimivat ryhminä, eivät itsekseen.

”Koulutuksen saaneet vapaaehtoiset ovat turvalliseksi tunnistettuja ja luotettavia aikuisia. He työskentelevät yhdessä seurakuntien työntekijöiden kanssa ja saavat meiltä tukea”, Kärsämä sanoo.

”Ennen kaikkea tarvitsemme nyt näitä nuorista kiinnostuneita vapaaehtoisia. Alkuun ei tarvita montaakaan. NettiSaappaan lyhyitä vuoroja voi ottaa juuri silloin, kun omaan aikatauluun sopii.”

Tänä vuonna Yhteisvastuukeräyksen tuotosta paikalliseen auttamistyöhön suunnattu osuus (20 %) kohdennetaan mm. Saapas-toimintaan. Palveluoperaatio Saapas on osa Suomen ev.lut. kirkon nuorisotyötä, ja toimintaa koordinoi Lasten ja nuorten keskus. Kuopion Saapas on ev.lut. seurakuntien yhteistä erityisnuorisotyötä. Saapas täyttää tänä vuonna 50 vuotta.

Näin pääset Saappaan vapaaehtoiseksi

Osallistu infoiltaan tiistaina 4.10.2022 klo 17 Vanhalla Pappilalla (ennakkoilmoittautuminen verkossa). Tule kuulolle ja mieti rauhassa, haluatko tulla mukaan kouluttautumaan lisää.

NettiSaappaan koulutus järjestetään lauantaina 29.10.2022 klo 10–14.30 Vanhalla Pappilalla.

Lisätiedot ja linkki ilmoittautumiseen: www.kuopionseurakunnat.fi/saapas.