Pikkulapsia leikkimässä sohvalla, taustalla aikuinen. lapsi sylissään
Perhekerhoja järjestetään joka viikko eri puolilla Kuopion seurakuntia. Kuvassa perhekerholaisia Riistavedeltä. Kuva: Tuija Hyttinen

Perheet toivovat toimintaa arki-iltoihin ja viikonloppuihin

Perhekerho, päiväkerho, tapahtumat, perhekirkot, harrastekerhot… Seurakunnat tarjoavat perheille monenlaista aktiviteettia. Tänä syksynä Kuopion seurakunnissa kyseltiin lapsiperheiden toiveita verkkokyselyllä.

Jo aiemmin seurakunnat ovat saaneet palautetta perheiden iltatoiminnan puutteesta, ja sitä on alettu järjestää. Tuoreen kyselyn mukaan perheitä kiinnostaa osallistua toimintaan arki-iltoina ja viikonloppuna päivällä. Kyselyyn vastasi 125 henkilöä eri puolilta Kuopion seurakuntia.

”Meillä on joitain iltaperhekerhoja, iltoja kirkolla ja perheiden lauantai-iltapäiviä. Kyselyllä saatu palaute vahvistaa ajatustamme lisätä iltatoimintaa koko perheelle”, seurakuntien varhaiskasvatuksen ohjaaja Riitta Immonen kertoo.

Vastanneiden mukaan useimpia palvelisi parhaiten perheen yhteinen toiminta, mutta lähes puolet kannatti lasten omaa toimintaa. Eniten perheissä on alle kouluikäisiä lapsia. Kolme neljästä kyselyyn vastanneesta osallistuu seurakunnan tilaisuuksiin viikoittain tai kuukausittain.

Palaute vahvistaa tarvetta lisätä iltatoimintaa koko perheelle.

”Varhaiskasvatuksessamme tavoitamme perheitä etenkin perhekerhoissa. Niitä kokoontuu viikoittain yli 20 Kuopion seurakuntien alueella, ja niissä lapset ovat 0–2-vuotiaita, joitain vanhempiakin lapsia käy”, Riitta Immonen sanoo.

3–5-vuotiaden lasten määrä seurakuntien päiväkerhoissa on vähentynyt, koska monet lapsista ovat päivähoidossa. Yhtä paljon kuin päiväkerhoihin kyselyyn vastaajat osallistuvat myös perhetapahtumiin.

Toimintaa lähellä vai kauempana?

Perheet jättävät osallistumatta seurakunnan tilaisuuksiin, jos niiden ajankohta ei ole sopiva tai sisältö ei kiinnosta. Palautteen perusteella merkitystä on myös tapahtumapaikan etäisyydellä ja viestinnällä. Kyselyyn vastanneet arvostavat, että tarjontaa on kodin lähellä, vaikka sisältö ei olisikaan niin monipuolista kuin etäämmälle keskitetyssä paikassa.

”Kaikilla alueilla emme voi järjestää yhtä monipuolista sisältöä esimerkiksi tilojen takia.”

”Monella haja-asutusalueella seurakunta on ainut, joka järjestää perhetoimintaa näin laajasti. Lisäksi toimintamme on perheelle edullista. Tätä arvostetaan. Myös kristillistä kasvatusta pidetään tärkeänä”, Riitta Immonen sanoo.

Riitta Immonen

Kyselyn laativat ​seurakuntien lapsiasiahenkilöt. Kuopion seurakunnissa on yhteensä 12 lapsiasiahenkilöä: yksi luottamushenkilö ja yksi työntekijä kustakin seurakunnasta. Luottamushenkilöt toimivat seurakuntalaisten ääninä myös päätöksenteossa.

Kerhojen, tapahtumien ja muun oman toimintansa lisäksi seurakunnat toimivat myös yhteistyökumppaneina monissa verkostoissa. Seurakunnat järjestävät ryhmiä ja tapahtumia järjestöjen ja kunnallisten toimijoiden kanssa.