Kesäinen ulkokuva Kuopion vanhasta postitalosta ja kävelykadusta.
Kuopion Postitaloon rakennetaan seurakuntatilat. Kuva: Tuija Hyttinen

Nyt tehdään muuttoa uusiin tiloihin

Kuopion seurakuntien varastoja siivotaan ahkerasti ja muuttolaatikoita jo pakataan. Keskusseurakuntatalolta Suokadulta valmistaudutaan maaliskuussa muuttamaan Postitalon seurakuntakeskukseen Museokadulle.

Saman katon alle muuttavat tuomiokirkkoseurakunta, jäsenasioita hoitava aluekeskusrekisteri, seurakuntayhtymän kiinteistötoimi ja hallintopalvelut sekä tätä nykyä vuokratiloissa toimivat perheneuvonta ja viestintä.

Uudet tilat rakentuvat parhaillaan Kuopion Postitalon kiinteistöön, josta Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymä omistaa noin 40 prosenttia. Talo ei siis ole yksinomaan seurakuntien talo, vaan yli puolet (60 %) siitä tulee Karelia Finlandin ja sen vuokralaisten, kuten kaupungin museon, käyttöön.

Seurakuntayhtymän tilat ovat 1930-luvulla rakennetun funkistalon pohjakerroksessa ja ensimmäisessä kerroksessa. Seurakuntasaliin, kerhotilaan ja asiakaspalvelupisteille on käynti Museokadun puolelta eli kirjastoa vastapäätä olevista ovista.

Matti Pentikäinen puhumassa rakenteilla olevassa sisätilassa, taustalla ihmisiä ja tarjoilupöytiä.
Postitalon seurakuntakeskuksen harjannostajaisissa yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Matti Pentikäinen kiitti rakentajia, suunnittelijoita ja yhteistyökumppaneita. Kuva: Tuija Hyttinen

Talon julkisuvussa Kuninkaankadun puolella postin aikaisen sisäänkäynnin nimikirjaimet ”Kuopion Postitalo” tulee säilyttää, mikä kertoo talon historiasta myös vastaisuudessa.

Postitalo on keskeisellä alueella Kuopiossa Kuopion museon ja kaupunginkirjaston eli tiedon ja tarinoiden korttelin Kantin vieressä. Postitalolta näkyy myös Kuopion tuomiokirkko, ja Vanhaan Pappilaan on vain muutaman korttelin matka. Kuopion Snellmaninpuiston seutu on valtakunnallisesti merkittävää kulttuuriympäristöä.

Uudet seurakuntatilat otetaan käyttöön huhtikuussa, ja piispa Jari Jolkkonen siunaa ne käyttöön pääsiäisenä 9. huhtikuuta 2023. Jo ennen sitä tiloihin pääsee tutustumaan helmikuun Kirkko ja koti -lehdessä.

Tilojen rakentajille järjestettiin harjannostajaiset tammikuun alussa.