Veisuillan siilinjärveläiset muusikot. Kuva Sanni Rissanen

Nuoren seurakunnan veisuilloissa lauletaan sydämen kyllyydestä

Nuoren seurakunnan veisukirja, Punainen laulukirja, Nysvä – rakkaalla lapsella on monta nimeä. Se on yhdistänyt sukupolvia vuodesta toiseen.

Nuoren seurakunnan veisukirja on seurakunnan nuoriso- ja rippikoulutyössä yleisesti käytetty kristillisten laulujen kokoelma. Ensimmäinen Punainen laulukirja julkaistiin vuonna 1970, jonka jälkeen uusia painoksia on ilmaantunut noin viiden vuoden välein. Tuorein, eli yhdestoista painos, julkaistiin vuonna 2020.

Nysvä on täynnä elämää. Se on täynnä menneitä ja tulevia riparimuistoja. Se on taivaanmakuinen kattaus ihmisyyttä. Sen kautta eletään todeksi tunteita. Se yhdistää sukupolvia vuodesta toiseen.

Kirja on ollut minulle hyvin rakas aina omasta rippikoulusta saakka. Sen biisejä tuhansia kertoja läpi laulaneena en ole vieläkään kyllästynyt siihen. Laulut eletään todeksi yhä uudelleen – ja sanoma säilyy. Jokainen painos on raikas kattaus uutta ja vanhaa. Osa klassikoista, kuten Riihikirkkohymni ja Kirkossa ovat kulkeneet mukana vuosikymmenten ajan.

Rakastan laulamista! Olen saanut kunnian olla nuoren seurakunnan veisuillan erilaisissa bändikokoonpanoissa jo kolmen vuoden ajan. Nuoren seurakunnan veisuilta on suunnattu erityisesti rippikoululaisille, isosille ja muille nuorille. Sanat ovat esillä, joten mukana saa laulaa.

Idea seurakuntien väliseen yhteistyöhön syntyi yhdessä Varpaisjärven seurakunnan kanttori Anna-Kaisa Tolvasen sekä Siilinjärven kirkkoherra Olli Kortelaisen kanssa. Sekä minä että Olli olemme olleet aiemmin töissä Varpaisjärven seurakunnassa. Laulukemiat kohtasivat meidän kolmikolla nopsaan. Kokoonpanoon on kutsuttu myös muita musiikista kiinnostuneita. Tämän kauden bändissä ovat Olli Kortelainen (sähkökitara, laulu), Anna-Kaisa Tolvanen (kosketinsoittimet, laulu), Meiju Silvast (laulu), Markku Kurikka (basso), Jorma Hämäläinen (rummut), Janna Vilkkilä (laulu) ja Sauli Paavilainen (akustinen kitara, laulu). Teemme kaksi keikkaa: Varpaisjärven Pyhän Mikaelin kirkossa olimme 16.11. ja Siilinjärven kirkkoon tulemme 1.3.2023 klo 18. Veisuiltaan on vapaa pääsy.

Yhteislauluilta kuuluu molemmissa seurakunnissa rippikoulusuunnitelmaan ja sinne odotetaankin paljon iloista väkeä. Tunnelma on katossa, kappaleen Turvapaikka sanoin: ”Kuulua saan joukkoon, jossa kädet yhteen liittyy. Hymni nousee kirkon holviin ja laajenee.” Kirkossa on yhtä lailla tilaa hymneille, rockille kuin räpillekin. Musiikki yhdistää kaikenikäisiä ja kiinnittää meidät Kristukseen. Jokainen on tervetullut sellaisena kuin on.