Viisi miestä istuu nuotiopaikan ympärillä metsässä, taustalla järvimaisema.
Tomperin saaressa on ollut yleinen taukopaikka jo 20 vuotta. Kuvassa tauolla Kalevi Karkkonen (vas.), Ville Röntynen, Teuvo Laitinen, Markku Sopanen ja Olli Kortelainen (edessä). Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Lähiluonnosta löytyy hyviä retkipaikkoja

Tomperin saari Kallavedellä on yksi lähiluontopaikka, johon kuka tahansa voi rantautua retkelle.

Kallavesi kimaltaa, ja moottori puskee soutuvenettä selälle suuren Paasisalon saaren vieressä. Puijon torni vilahtaa näkyviin Sorsasalon takaa, kohta näkyy Päivärannan uusi tornitalo. Järvellä vilahtaa pieniä saaria ja luotoja. Teuvo Laitinen hiljentää moottorin käyntiä. ”Tuossa petäjässä on kalasääsken pesä.”

Puun latvassa tähyilee iso lintu, joka meidät huomattuaan pyrähtää tarkkailulennolle. Ollaan saapumassa sen reviirille.

Vartin venematkan jälkeen Laitinen kaartaa veneen suojaisaan poukamaan, jonne valtatien humu ei kuulu. ”Tervetuloa Tomperiin!”

Puitteet on tehty talkoilla

Teuvo Laitinen on eteläsiilinjärveläisen liikuntaseuran Vuorelan Kunnon aktiivi, harrastajakalastaja ja yksi Tomperin saaren pitkäaikaisista kehittäjistä. Vuorelan Kunto ylläpitää Siilinjärven seurakunnan omistamaa Tomperin saarta, jonka luonto ja kiinteistöt ovat nyt 20 vuoden ajan olleet yleisessä virkistyskäytössä. ”Ensin tehtiin laavu kesällä 2000. Sitten halkovaja, kaivo, huussi, laituri, keittokatos ja sauna. Viimeisimmäksi vuonna 2010 valmistui taukotupa”, Laitinen esittelee. Rakennukset on tehty talkoovoimin.

Saareen pääsee veneellä tai hiihtämällä. Vuorelan Kunto vuokraa soutuvenettä ja kajakkia, joilla matkaa saareen tulee Vuorelan Simpan rannasta kolme ja puoli kilometriä.

Saunaa lukuun ottamatta kaikki rakennukset ovat avoimessa virkistyskäytössä. Ruuanlaitto onnistuu laavun nuotiopaikalla tai keittokatoksessa, jos ei metsäpalovaroitus kiellä tulentekoa. Muualle saaressa tulenteko on kielletty.

Saari luontopolkuineen on yksi alueen retkeilyreiteistä

Tomperissa viihtyy myös vuorelalainen Ville Röntynen, joka esittelee merkityn luontopolun. Polku kiertää sekametsäisen saaren rantaviivaa parin kilometrin kierroksen. Seurakunnan nuoret kesätyöntekijät ovat jonain vuonna Röntysen kanssa raivanneet polun ympäristöä, raivattavaa olisi taas.

Kesän alussa Tomperissa kukkivat ketunleivät ja mustikankin kukkia näkyy. ”Aika vähän täällä kyllä on marjaa”, Röntynen ja muut saaren tuntijat sanovat. Rakennusten kulmille on laitettu varoituskyltit myrkyllisestä, rauhoitetusta näsiästä.

Saaren eteläpäässä on rauhoitettu alue, ja lähiluodotkin ovat rauhoitettuja. Yhtäkkiä rysähtää, kun rantapuiden siimeksestä hyppää liikkeelle nuori hirvi. Saareen pääsee siis myös uimalla.

”Tomperi on yksi Etelä-Siilinjärven retkeilyreiteistä”, kertoo Vuorelan Kunnon ja Siilinjärven kylien puheenjohtaja Markku Sopanen. Siilinjärven kylien yhdistys on koonnut paikallisia luontoreittejä liki 15 ja lisäksi kyläesittelyjä. Alkukesästä ne on esitelty valtakunnallisessa Avoimet kylät verkossa -tapahtumassa.

Kesäisin Tomperin saaressa asuu saarenvartijaksi nimetty Kalevi Karkkonen. ”Tulen tänne jäiden lähdettyä ja palaan kaupunkiin lokakuussa, kun räntäsateet alkavat.” Karkkonen viihtyy vaatimattomissa oloissa kalastusmajassaan ja luonnon rauhassa ja pitää samalla saarta silmällä eräänlaisena vapaaehtoistyönään. Tomperissa Karkkonen on nyt seitsemättätoista kesää. Talviajat hän on palvellut penkinkääntäjänä Männistön seurakunnassa.

Avoimet kylät -sivusto