Kirkonvartijat istuvat Postitalon seurakuntasalissa penkeissä keskustelemassa.
Kirkonvartijat viettivät hiljattain 30-vuotisjuhlaa Postitalon seurakuntakeskuksessa. Kuva: Risto Voutilainen

Kirkonvartijat pitävät Kuopion tuomiokirkon ovia avoimina vierailijoille iltaisin

Vapaaehtoiset kirkonvartijat ovat palvelleet Kuopion tuomiokirkossa jo kolmekymmentä vuotta.

Kirkonvartijoiden tehtävänä on pitää Kuopion tuomiokirkon ovia avoimina myös iltaisin. Näin kaikilla halukkailla, kaupungissa matkailevilla ja seurakuntalaisilla on mahdollisuus vierailla kirkossa myös myöhäisempänä ajankohtana.

Kirkonvartijat eivät järjestä ohjelmaa, joten kävijöillä on mahdollisuus viivähtää Tuomiokirkossa hiljentyen, rukoillen ja vapaasti kirkkoon tutustuen.

Kuopiossa kirkonvartijatoiminta alkoi vuonna 1993.

Myönteinen palaute innostaa vapaaehtoisia

Kirkonvartijat viettivät hiljattain 30-vuotisjuhlaa Postitalon seurakuntakeskuksella. Yksi juhlaan osallistuneista oli koko toimintaidean isä Matti Jantunen.

Matti Jantunen pitämässä puhetta Postitalon seurakuntasalissa.
Matti Jantunen. Kuva: Risto Voutilainen

rnrn”Meitä oli aluksi muutaman hengen porukka suunnittelemassa toimintaa. Päätimme sitten, että jokainen etsii 1–2 uutta henkilöä mukaan, jotta saadaan homma pyörimään. Vuosikymmenten aikana meitä kirkonvartijoita on ollut kaikkiaan noin 80, tällä hetkellä aktiiveja on suurin piirtein 25. Erityisesti on mainittava u003cstrongu003eHannu Tikanojau003c/strongu003e, joka on ollut toiminnassa tiiviisti mukana alusta asti.”rnrn rnrnTikanojalle myönnettiin juhlassa palkinto panoksestaan kirkonvartijatyön hyväksi.rnrn rnrnJantunen kertoo kirkonvartijoiden saaneen runsaasti myönteistä palautetta.rnrn rnrn”Se on ollut hyvin palkitsevaa ja auttanut myös hitsaamaan meidän porukkaa yhteen.”rnrn

Kiinnostavat kohtaamiset ovat työn suola

Vuosikymmeniin mahtuu monenlaisia mieliinpainuvia kohtaamisia.

”Eräänä iltana kaksi nuorta tyttöä tuli kysymään, saisivatko he laulaa kirkossa. Totta kai se sopi, ja lopulta he lauloivat varmaan kymmenen laulua. Tytöt vielä kiittivät lähtiessään, mutta sanoimme, että meidän tässä on syytä esittää kiitokset hienosta esityksestä”, Jantunen muistelee.

Kirkonvartijat toimivat oppaan roolissa vastaten parhaansa mukaan kysymyksiin. Tarvittaessa he tarjoavat myös kuuntelu- ja keskusteluapua.

”Me emme kuitenkaan tuppaudu kenenkään juttusille, vaan aloite tulee aina vierailijalta.”

Jantunen kertoo, että kolmen vuosikymmenen aikana kirkonvartijailloissa on vieraillut kaikkiaan noin 120 000 kävijää meiltä ja maailmalta.

”Varsinkin elokuun pimeinä iltoina kirkon valot loistavat satamaan saakka. Moni on kertonut lähteneensä kävelemään satamasta kohti valoja ja perillä ilokseen löytänyt kirkon avoimet ovet.”

Kirkonvartijat

Kirkonvartijat pitävät Tuomiokirkon ovia auki perjantai-iltaisin kello 18–22, pois lukien arkipyhät ja juhlapyhien aatot. Kesäkaudella kirkko on lisäksi auki myös keskiviikkoiltaisin.