Nettiradion sivu näkyy kännykässä
Siilinjärven seurakunnan nettiradio kulkee mukanasi kännykässä.

Kirkonmenot nettiradiossa

Siilinjärven kirkon äänentoistojärjestelmän uusimisen yhteydessä seurakunta sai oman nettiradion. Kirkonmenot ovat nyt kuunneltavissa nettiradiossa suoratoistona sekä tallenteina.

Siilinjärven kirkon yli 30 vuotta vanha, useita korjauksia vaatinut äänentoistolaitteisto uusittiin viime vuonna. Äänentoiston suurimmat ongelmat, huono kuuluvuus kirkkosalin perällä ja kirkon kaikuva akustiikka, ratkaistiin Mixtuur Finland Oy:n toimesta. Äänentoistojärjestelmän uusimisen yhteydessä tarkistettiin myös kirkon induktiosilmukan toiminta. Nyt jumalanpalveluksen kuulee myös kirkossa sivulla tai takana istujat – laulu ja etenkin puhe ei enää katoa kaikuun matkalla, vaan kantautuu selkeänä kaikkien osallistujien korviin.

Kirkon äänentoistolaitteiston remontin myötä tarjoutui seurakunnalle mahdollisuus hankkia kirkossa kiinteästi sijaitseva radiolähetin. Seurakunnan oma nettiradio lähettää kirkonmenoista audiostriimiä eli radiolähetystä suoratoistona. Radiolähetyksen äärelle voi myös palata jälkikäteen. Nettiradiossa on lähetyksestä tallenne, joka linkitetään nettiradion sivulle tilaisuuden päätyttyä. Sivulle on etukäteen merkitty jumalanpalveluksessa laulettavat virret, joten lauluun on helppo yhtyä kotioloissakin. Virsikirjahan löytyy myös netistä, osoitteesta virsikirja.fi

Yhteisöllisyyttä yhdessä kuuntelemalla

Nettiradio ratkaisi kuuluvuusongelman myös palvelutalojen suuntaan. Vanha rikkinäinen, kalliisti usein korjattu ja huonosti toimiva kaapeliyhteys palvelutaloihin voitiin lakkauttaa nettiradion myötä.

”Yhteys palvelutaloihin pelaa nyt hyvin. Nettiradion jumalanpalveluksen yhdessä kuunteleminen luo myös yhteisöllisyyttä”, sanoo seurakunnan talousjohtaja Anu Kopponen. ”Nettiradion äänenlaatu on loistava. Kaiken kaikkiaan palaute muutenkin on ollut pelkästään positiivista”, Kopponen jatkaa.

Näin käytät nettiradiota

Nettiradio löytyy verkosta sivulta mixtuur.live/siilinjarven-seurakunta. Seurakunnan verkkosivustolta siilinjarvenseurakunta.fi löytyy suora linkki nettiradioon. Jos avaat nettiradion lähetyksen aikana, niin suoratoisto kuuluu etusivulla. Jos haluat kuunnella tallenteita, niin klikkaa tekstilinkkiä kyseisen tilaisuuden kohdalta. Linkki avaa uuden sivun, jolla lähetyksen käynnistämiseksi pitää vielä muistaa painaa play-kuvaketta. Tallennetta voi kelata sivun alareunassa olevan liukusäätimen avulla. Nettiradio toimii mainiosti myös puhelimen selaimen kautta.