Eveliina Kaikkonen ulkona, taustalla valkokukkainen pensas.
”Tulevaisuudesta ei voi olla varmuutta, mutta etenen omien valintojen kautta ja kuuntelen itseäni”, Eveliina Kaikkonen tuumaa. Kuva Tuija Hyttinen.

Eveliina Kaikkosta ovat aina kannatelleet vahvat turvaverkot

Lähihoitajaksi juuri valmistuneen nuoren naisen elämänpolulla turvakaiteina ovat olleet musiikki, liikunta ja huolehtiva perhe.

Miltei markka-ajasta lähtien Kaikkosen suvun ja perheen sukujuhlien taattu ohjelmanumero oli laulavien sisarusten Emmaliisan ja Eveliinan jämpti lauluesitys.  Laulajana Eveliina seurasi isosiskon jalanjäljissä ensin Haapaniemen koulun musiikkiluokalta Alavan seurakunnan lapsikuoroon ja sitten Kuopion nuorisokuoroon, joka Jussi Mattilan johtamana taannoin voitti Suomen parhaan kuoron kisan.

Yläasteelle asti Eveliina soitti myös saksofonia Haapaniemen nuorisopuhallinorkesterissa. Saksofoni samoin kuin kuoro jäivät lukiovuosina, kun lukio teetti töitä ja muita iltatöitä ilmaantui.

Ammatti avautui musiikkiharrastuksen siivellä

Musiikki jäi vapaa-ajan harrastukseksi, niin että enää musisoidaan omaksi iloksi kitaraa soittavan poikaystävä-Samin kanssa. Joskus vielä tulee esiintymiskutsuja juhliin. Musiikkiharrastus johdatti kuitenkin ammattipolulle musiikkipäiväkoti Priimiin.

Elämän tärkeimpien asioiden listalla ykkösenä on perhe

Kodin verkostot vaikuttivat ammattikuvioon, sillä vuoden 2018 alussa aloittaneen yksityisen musiikkipäiväkodin perustajasisarukset musiikkipedagogi Annamaria Heikkinen ja päiväkodinjohtaja Minna Muona olivat Kaikkosten perhetuttuja. Kun lukio tuli päätökseen, musiikkipäiväkodin juuri perustaneet tuttavat pyysivät Eveliinaa heille oppisopimusopiskelijaksi. Tavoitteeksi tuli varhaiskasvatuksen lastenohjaajan ammatti.

Nyt 23-vuotiaana Eveliina Kaikkosella on lähihoitajan tutkinto ja mieluinen työpaikka musiikin ja lasten parissa.

Musiikkipiirien imu on pitänyt otteessaan

Alavan seurakunta oli pitkään Eveliinan kotiseurakunta. Lapsikuoron jälkeen tulivat rippikoulu ja vuodet isosena. Silloin kanttorina rippileireillä oli Alavan nykyinenkin musiikin voimahahmo Ossi Jauhiainen. Ripari- ja isosvuodet olivat Eveliinalle hyvää, sisältörikasta aikaa.

Jauhiaisen kokoamien musiikkipiirien imu on pitänyt otteensa niin, että Eveliina on yhä osallistunut joihinkin Alavan musiikkiproduktioihin, vaikka yhteinen koti Samin kanssa sijaitsee nykyään Puijonlaaksossa eli Puijon seurakunnan alueella.

Kuoroonkin on pyydetty ja mieli tekisi liittyä, jos aikataulut suinkin sallisivat.

Vanhemmatkin innostuivat harrastamaan soittamista

Heittäytyminen musiikkiin ilman erityisiä ammatillisia tavoitteita on yhteistä koko Kaikkosen perheelle. Isosisko näytti tietä, mutta myös pikkuveli Jaakko on ollut musiikin vietävänä Haapaniemen nuorisopuhallinorkesterissa ja mukana orkesterin esiintymismatkoilla eri puolilla Eurooppaa.  Myös vanhemmat ovat uskaltaneet heittäytyä aikuisten alkeiden orkesteriin.

”Tosi hauskaa, että ovat niin innoissaan soittamisesta. Etenkin nyt, kun ei enää asuta samassa taloudessa.”

Yhteiset harrastuksen tai kiinnostuksen kohteet ovat perheelle aina suuri rikkaus; ainakaan Kaikkosen nuorison ei tarvitse ajatella, että vanhemmat olisivat täysin pihalla heidän asioistaan.

Unelmissa ovat jatko-opinnot

Vaikka Eveliinalla on jo nuorena kaikki valmiina omaa avopuolison kanssa vastaremontoitua kotia ja ammattia myöten, ei hän usko pysähtyvänsä paikoilleen. Unelmissa ovat jatko-opinnot, mutta nyt edetään asia kerrallaan.

”Tulevaisuudesta ei voi olla varmuutta, mutta etenen omien valintojen kautta ja kuuntelen itseäni.”

Diabeteksen takia on huolehdittava kunnosta

Yksi neuvonantaja elämän valinnoissa on Eveliinalle ollut hyvä lapsuuden perhe, jossa lasten ja vanhempien välit ovat mutkattomat.

Aivan kaikkea, kuten terveyttä, eivät takaa hyvätkään turvaverkot.  Omasta kunnosta ja terveydestä huolehtiminen on Eveliinalle ollut elinehto, sillä hän sairastui yläasteikäisenä diabetekseen. Nuorempana hän harrasti jalkapalloa, sittemmin tanssia ja kuntosalia.

Crossfit on Eveliinan uusin liikuntaharrastus.  Se on ohjattua ryhmäliikuntaa, jossa nostetaan sykettä voimaharjoituksilla.

Aktiivinen elämä, eli aina menossa, on Eveliinalle tyypillistä. Silti Eveliinan oman elämän tärkeimpien asioiden listalla ykkösenä on perhe, niin lapsuusajan perhe kuin omakin perhe. Sitten tulevat ystävät, harrastukset ja terveys.