Riitta Korhonen kävi noutamassa Arjen ateriat take away -annoksina. Kuva: Merja Tapio

Arjen ateria Siilinjärvellä tarjoaa mahdollisuuden tehdä hyvää – ja syödä hyvin

Siilinjärven seurakunnassa on jo vuosia ruokailtu yhteisöllisesti. Arjen ateria syntyi, kun yhdessä ruokailemiseen liitettiin hyväntekeväisyys – aterioista saatu tuotto menee Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Aterioita on seurakuntatalolla ja Vuorelan kirkolla kahdesti kuukaudessa. Viime vuonna Arjen aterioista osa päätettiin pitää illemmalla, jotta myös työssäkäyvät pystyisivät osallistumaan.

Siilinjärveläinen Riitta Korhonen kävi 15.2. seurakuntatalolla noutamassa kaksi ateria-annosta. Toisen ystävälleen, joka ei huonon kelin takia päässyt liikkeelle. Korhonen kertoo käyneensä Arjen aterioilla aina kun se on ollut mahdollista.

”On niin mukavaa nähdä tuttuja ja vaihtaa kuulumisia.”

Ruokailemaan ja tuttuja tapaamaan pääsee vaikka kimppakyydillä

”Seurakuntalaisilta on kerätty ideoita, millaista toimintaa he haluaisivat. On toivottu muun muassa viihtyisää oleskelupaikkaa, jonne olisi kiva tulla. Sellaista yhteistä olohuonetta”, kertoo johtava diakoniatyöntekijä Liisa Tiilikainen.

”Arjen ateriaan liittyviä toimintoja on siirretty työntekijöiltä leveämmille harteille eli itse seurakuntalaisille, vapaaehtoisille. Työntekijöiden tärkeänä roolina onkin tukea vapaaehtoisten toimijoiden tekemistä”, Tiilikainen jatkaa.

On toivottu yhteistä olohuonetta.

Arjen aterioiden yhteydessä oleva uusi Olohuone-toiminta perustuu vapaaehtoisten vertaisohjaajien vetämiin ryhmiin. Vapaaehtoisille on järjestetty vertaisohjaajakoulutusta. Kukin vertaisohjaajista vetää sellaista toimintaa, mikä heistä itsestään tuntuu mielekkäältä. Olohuone-toiminnassa ollaan vielä kokeilu- eli pilottivaiheessa.

Arjen aterian yhteistyökuvioita on laajennettu myös kunnan ja järjestöjen puoleen. Yhteistyönä Siilinjärven kunnan sekä hoiva- ja vanhuspalvelujen kanssa on tänä keväänä saatu ohjelmaan luentoja ja infotilaisuuksia. Myös kimppakyytitarjous on yhteistyön tulos. Arjen aterialle ja Olohuoneeseen tulijoille kuljetusapua tarjoava saa aterian ilmaiseksi.

Korona-aikaan Arjen aterioita on järjestetty viranomaisrajoitusten puitteissa. Välillä aterioita on myyty take away -tyyppisesti valmiiksi pakattuina noutoannoksina.