Minna Siikaniva ulkona lumisateessa, katsoo hymyillen poispäin kamerasta
Kuva: Tuija Hyttinen

Uuden tutkimuksen mukaan kirkon maine on nosteessa

Julkishallinnon organisaatioiden mainetta tutkittiin T-Median toimesta vuoden 2023 lopussa. Yksi onnistujista oli Suomen evankelis-luterilainen kirkko.

Koko tutkimukseen vastasi yhteensä lähes 10 000 suomalaista. Kolmen kärkeen sijoittuivat Hätäkeskuslaitos, Rajavartiolaitos ja Tasavallan presidentin kanslia.

Tutkimuskokonaisuuden tavoitteena on kuvastaa valtionhallinnon organisaatioiden maineen ja luottamuksen kehitystä myös organisaatiotasolla.

Parhaita onnistujia olivat tänä vuonna Suomen evankelis-luterilainen kirkko sekä sisäministeriö, jotka molemmat onnistuivat vahvistamaan mainettaan kansan parissa huomattavasti.

Sidosryhmät haluavat puhua yleisti kirkosta hyvää.

“Yleisen kehityksen valossa julkishallinnon organisaatioiden maineissa ei ole nähty suurta parannusta. Siksi yksittäiset organisaatiot, jotka ovat onnistuneet kehittämään mainettaan positiivisesti, ovat onnistuneet poikkeuksellisen hyvin. Maineen kehittymisen taustalla täytyy olla todellisia tekoja, jotka ovat myös välittyneet kansalle”, painottaa asiantuntija Nina Laakso.

Maine on noussut sekä kirkkoon kuuluvien että kirkkoon kuulumattomien keskuudessa. Sidosryhmät haluavat puhua yleisti kirkosta hyvää ja siihen luotetaan yhteistyökumppanina.

Eniten parannettavaa kirkolla on johtajuudessa ja innovatiivisuudessa.

Kirkon toiminnassa arvostetaan erityisesti palvelua, vuorovaikutusta ja vastuullisuutta. Työnantajan näkökulmasta on tärkeää, että kirkko tarjoaa mahdollisuuden tehdä merkityksellistä työtä sekä pitkäaikaisen ja turvallisen työpaikan.