Minna Siikaniva hymyilee, mustavalkokuva
Minna Siikaniva. Kuva: Tuija Hyttinen.

Sukellus Kirkko ja koti -lehden arkistojen aarteisiin

Viime viikkoina olen tehnyt katsauksen Kirkko ja koti -lehden arkistoihin. Olemme suunnitelleet toimittaja Kaija Vuorion kanssa uutta sarjaa lehteemme. Sarjassa on tarkoitus esitellä vanhoja artikkeleita vuosien varrelta.

Sain lukijaltamme postia. Hän oli löytänyt sattumalta 70 vuotta vanhan kupongin hyllyssään olevan kirjan välistä. Kupongilla on voinut tilata Siunausta Koteihin -lehteä, jolla nimellä Kirkko ja koti alkuaikoina tunnettiin.

Toinen lukijamme otti yhteyttä ja pyysi minua etsimään haastattelun, joka hänestä oli tehty 1980-luvun vaihteessa. Juttu löytyi vuodelta 1981. Oli mukava vaihtaa kuulumisia.

Sain lukijaltamme postia.

Vuonna 1913 Siunausta koteihin -nimellä aloittanut julkaisu on Suomen toiseksi vanhin seurakuntalehti. Julkaisun aloittamista perusteltiin sillä, että lehti tuo siunausta niihin koteihin, joita jumalanpalvelus saarnoineen ei tavoita.

Aiemmin oli aloittanut Oulun alueella ilmestyvä Rauhan Tervehdys, joka perustettiin vuonna 1907.

Valokuva vanhasta Siunausta Koteihin -tilauskortista.

Kirkko ja koti jaetaan ilmaiseksi jokaiseen talouteen Kuopion ja Siilinjärven seurakuntien alueella. Lehden peruslinja on alusta saakka ollut lähes sama: seurakuntien toiminnasta tiedottaminen sekä uskon peruskysymysten käsittely.

Nykyään suosituimpia aiheita lukijatutkimuksen mukaan ovat muun muassa henkilöhaastattelut sekä ihmissuhteisiin, terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät artikkelit. Lehden luetuin palsta on kuitenkin ehdottomasti kirkolliset ilmoitukset eli kastetut, kuulutetut ja kuolleet.

Saamamme palautteen perusteella Kirkko ja koti on erityisesti korona-aikaan ollut tärkeä ja odotettu viesti seurakunnilta, kun tapahtumiin ei ole voinut samalla tavalla osallistua. Kiitämme kaikesta palautteesta.

Pro gradu -tutkielma Siunausta Koteihin Kuopion ja Pohjois-Savon seurakuntalehtenä 1912-1946

Lue lisää lehden historiasta Ville Kajanin oman pro gradu -tutkielmansa pohjalta kirjoittamista artikkeleista:

Kasvatusta sadan vuoden takaa | Kirkko ja koti

Sodankäyntiä itsenäisyyden molemmin puolin | Kirkko ja koti