Minna Siikaniva hymyilee, lunta sataa.
Kuva: Tuija Hyttinen

Siunausta koteihin jo 110 vuotta

Vuonna 1913 Siunausta koteihin -nimellä aloittanut julkaisu on Suomen toiseksi vanhin seurakuntalehti. Nykyään lehti tunnetaan Kirkko ja kotina.

Julkaisun aloittamista perusteltiin sillä, että lehti tuo siunausta niihin koteihin, joita jumalanpalvelus saarnoineen ei tavoita. Aiemmin oli aloittanut Oulun alueella ilmestyvä Rauhan Tervehdys, joka perustettiin vuonna 1907.

Lehti oli ilmestyttyään pienikokoinen ja painottui hartauksiin, levikki oli noin 2 500. Lehti toivoi olevansa yhdysside myös eri seurakuntien välillä.

Vuoden 1942 syksyllä päätoimittajaksi siirtyi hiippakunnan piispa ja kulttuuritietämyksestään tunnettu Eino Sormunen. Vuonna1966 lehti alkoi ilmestyä Kirkko ja koti -nimellä.

Verkkolehti julkistettiin vuonna 2013, jolloin printtilehti oli ilmestynyt 100 vuotta.  Sosiaaliseen mediaan lehden sisältöä on jaettu kymmenisen vuotta.

Lehti on monille lukijoille ainoa kontakti seurakuntaan.

Nykyään lehti jaetaan ilmaiseksi jokaiseen talouteen Kuopion ja Siilinjärven seurakuntien alueella kerran kuussa. Levikki on lähes 75 000. Lehden peruslinja on alusta saakka ollut lähes sama eli seurakuntien toiminnasta tiedottaminen sekä uskon peruskysymysten käsittely. Lehden luetuin palsta on kirkolliset ilmoitukset eli kastetut, kuulutetut ja kuolleet.

Seurakuntalehtiä ilmestyy Suomessa tällä hetkellä noin 40. Etenkin suurilla seurakuntayhtymillä on yleensä oma lehti. Suurin osa ilmestyy vain kahdesta viiteen kertaa vuodessa. Lehti on monille lukijoille ainoa kontakti seurakuntaan.

Toimittaja, tietokirjailija Kaija Vuorio esittelee Arkistojen aarteita -palstalla Kirkko ja koti -lehden historiaa ja merkkipaaluja tarkemmin juhlavuoden aikana.