Luottamushenkilö Pekka Niiranen

Seurakuntarakenteet uusiksi?

Mikään ei ole pysyvää, paitsi muutos. Näin on myös Kuopion seurakuntayhtymässä, jossa ryhdytään selvittämään seurakuntarakennetta.

Asiasta tehtiin syksyllä aloite kirkkovaltuustossa, ja nyt asiaa alkaa pohtia erityinen ohjausryhmä. Ryhmään tulee edustus jokaisesta kuudesta seurakunnasta, ja myös kirkkoherrat saavat siihen oman edustajan.

Ohjausryhmän käsikassarana on pääosin kirkkoherroista koostuva selvitystyöryhmä, jota johtaa yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, kirkkoherra hänkin.

Ajatuksena on pohtia kuopiolaisten seurakuntien rakennetta, määrää ja laatua. Vaihtoehtoja on useita. Riittääkö, että Kuopiossa olisi jatkossa yksi ainoa, mutta sitäkin isompi seurakunta, vai pitäisikö esimerkiksi keskustan nykyiset neljä seurakuntaa yhdistää joko yhdeksi tai kahdeksi seurakunnaksi?

Entä miten olisi järkevää järjestää seurakuntatyö haja-asutusalueella? Siellä etäisyydet ovat ihan toista luokkaa kuin Kuopion
ruutukaava-alueella, jossa ”lastenvaunuetäisyydellä” on useita kirkkoja.

Valitulla vaihtoehdolla on luonnollisesti vaikutusta siihen, millaisia kiinteistöjä meillä on tulevaisuudessa tarvetta – ja varaa – ylläpitää. Remonttilistalla on jo nyt useita rakennuksia, kuten esimerkiksi Pyhän Johanneksen kirkko (8,2 miljoonaa), Kallaveden kirkko (7,4 miljoonaa) ja Alavan seurakuntatalo (4,4 miljoonaa), ja myös Tuomiokirkkoseurakunnalle olisi lopultakin saatava kunnolliset seurakuntatilat (5 miljoonaa?). Eikä tässä kaikki: myös hallinto haaveilee omasta talosta (3 miljoonaa?).

Onko meillä varaa tähän kaikkeen? Etelä-Suomessa ollaan jopa purkamassa kirkkoja, ja onhan myös meillä Kuopiossa jo yksi kirkko myyty katolilaisille.

Alkavalta selvitystyöltä on lupa odottaa paljon. Kaikki päätökset on kuitenkin tehtävä faktojen pohjalta, ja myös kaikki vaihtoehdot on tässä vaiheessa syytä pitää avoimina.