Vesa Kärkkäinen, luottamushenkilö
Vesa Kärkkäinen, luottamushenkilöKallavesi. Kuva: Timo Hartikainen

Pyrkimys yhä paremmaksi työnantajaksi

Kuusi naista ja yksi partasuinen mies hymyilevät nätisti seurakuntayhtymän tuoreen henkilöstökertomuksen kannessa. Mies näyttää Reijo Leinolta, mutta naisia en tunne. Kuva on otettu henkilökunnan virkistysiltapäivästä Kunnonpaikassa joskus viime vuonna.

Tavoite on, että henkilökunnalla on syytä hymyyn myös jatkossa. Kannustamme yhtymän ammattitaitoista ja kokenutta väkeä koulutuksiin. Henkilöstöasiain johtokunnassa koulutushakemukset on muistini mukaan hyväksytty aina viimeisten kahdeksan vuoden aikana. Työssä jaksamista ja työkykyä ylläpitävää toimintaa tuetaan. Kuntoutukseen menemistä ei tarvitse aristella, sillä pääsääntöisesti kuntoutusajalta on maksettu täysi palkka.

Työ yhtymässä voisi olla pelkkää päivänpaistetta, ellei tulojen ja menojen tulevaisuudennäkymä olisi niin synkkä. Vaikka henkilöstömenojen osuus toimintamenoista laski viime vuonna peräti 3,2 prosenttiyksikköä, kirkollisverotulojen yhteensä kahden miljoonan euron pudotus viime ja toissa vuonna sekä kiinteistöjen korjausvelan nopea kasvu pakottavat jatkuessaan uusiin henkilöstösäästöihinkin lähivuosina.

Kesäkuussa yhteinen kirkkovaltuusto saa päätettäväkseen ”luonnollisen poistuman strategian tarkistuksen”. Jos valtuusto esityksen hyväksyy, yhtymä pääsee eroon sattumanvaraisuudesta, joka on riivannut henkilöstöön kohdistuneita säästöjä.  Strategian tarkistuksella on tarkoitus varmistaa, että myös tulevaisuudessa yhtymällä on riittävä henkilöstö keskeisimmissä toiminnoissaan.

On hyvä tiedostaa, ettei yhtymä tavoittele säästöjä säästöjen itsensä vuoksi, saati voittoja, vaan tahtoo turvata häiriöttömän toiminnan seurakunnissa. Samanaikaisesti tavoite on olla entistä parempi työantaja!