Luottamushenkilö Soili Hanttu

Missä seurakunta kokoontuu tulevaisuudessa?

Jeesus piti puheensa usein ulkona, veneessä, vuorella. Joskus hän oli ystäviensä kotona. Ensimmäinen ehtoollinen jaettiin sisätiloissa, paikassa, jonka Jeesus oli valinnut.

Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen alkuseurakunta kokoontui kodeissa.
En tiedä tarkalleen, missä vaiheessa kirkkoja alettiin rakentaa, mutta pitkä on niiden historia.

Järvi-Kuopion seurakunnan kirkot eivät yllä iässään aivan vanhimpien kastiin, mutta onhan 150-vuotias jo elämää nähnyt. Nuorimmat, 30–40-vuotiaat, ovat jo hyvinkin aikuisia. Ikä ja kunto eivät aina kulje käsi kädessä. Joskus nuorempikin voi sairastua. Terve rakennus, jonne pääsee esteettömästi ja jossa on hyvä hengittää, mahdollistaa kaikkien osallistumisen seurakunnan tilaisuuksiin.

Kesällä on mahdollista järjestää tilaisuuksia ulkosallakin

Kristillisen seurakunnan tärkein yhteinen kokoontuminen on pitkään ollut, ja on edelleen, sunnuntaisin ja juhlapyhinä vietettävä jumalanpalvelus tai messu. Yhteinen rukous, virret, laulut, Jumalan sanan kuuleminen ja ehtoollisen vietto vahvistavat ja rohkaisevat meitä elämään kristittyinä omassa arjessamme. Kasteet, häät ja hautaan siunaamiset tapahtuvat myös usein kirkkotiloissa. Vapaamuotoisemmat kirkkokahvit, raamattupiirit ja muut toiminnat voivat kokoontua saman kirkon katon alla tai seurakuntatalo voi olla kirkkosalina. Samalla kylällä emme pysty tulevaisuudessa pitämään yllä useita seurakunnan rakennuksia. Kesällä on mahdollista järjestää tilaisuuksia ulkosallakin. Suurempiin tapahtumiin löytynee koulujen saleja tai muita tiloja.

Jos et ole pitkään aikaan ollut mukana jumalanpalveluksissa tai tapahtumissa, tuleva joulunaika tarjoaa siihen monta mahdollisuutta. Kurkistaa voit myös naapurialueen tapahtumiin. Tervetuloa mukaan seurakunnan toimintaan ja Taivaan Isän siunausta sinulle!

Kirjoittaja on Järvi-Kuopion seurakunnan luottamushenkilö