Minna Siikaniva hymyilee, mustavalkokuva
Minna Siikaniva. Kuva: Tuija Hyttinen.

Kohtaamiset hautausmaalla koetaan tärkeiksi

Kuopion Isolla hautausmaalla päivystää jo kolmatta kesää pappi torstai-iltapäivisin.

Ihmisten luokse ei tuppauduta väkisin, mutta pappi on valmiina kuuntelemaan ja keskustelemaan. Papin kanssa voi puhua arkisesti kesän säästä tai vakavammin elämän ja kuoleman kysymyksistä. Tutkimusten mukaan hautausmaa on hiljentymisen sekä monien tunteiden ja muistojen paikka. Hautausmailla suru ja yksinäisyys saattavat korostua, joten on hyvä päästä sanoittamaan tunteitaan.

Kokemukset päivystyksestä ovat olleet hyviä. Ympäristö virittää ihmiset sellaiseen mielentilaan, että keskustelu on luontevaa ja pohdinnat voivat päätyä suuriinkin teemoihin.

Pappien läsnäolo hautausmailla saa tukea myös tutkimustiedosta. Kesäkuun alussa julkistetun kirkon tunnettuustutkimuksen mukaan valtaosa suurten kaupunkien asukkaista on kohdannut kirkon työntekijän viimeisen vuoden aikana joko uutismedian välityksellä tai hautausmaalla.

Hautausmaalla yksinäisyys saattaa korostua.

Kuopiossa hautausmaalla oli käynyt vuoden aikana noin puolet kyselyyn vastanneista.

Tutkimus tehtiin nyt kolmatta kertaa. Myös aiempina vuosina hautausmaiden rooli on noussut esiin.

”Tuloksesta voi vetää sellaisen johtopäätöksen, että seurakuntien pitäisi aidosti miettiä, millä tavoin läsnäoloa hautausmailla voisi kehittää”, hankejohtaja Sami Kallioinen Kirkkohallituksesta sanoo. ”Hautausmaa on surun, kulttuuri- ja paikallishistorian sekä oman elämänhistorian paikka. Vaikka omia omaisia ei olisi juuri tietyllä hautausmaalla, siellä voi käsitellä omaa suruaan.”