Päätoimittaja Minna Siikaniva
Kuva: Tuija Hyttinen

Kirkon on välttämätöntä uudistua ja antaa tilaa kokeiluille

Elokuun alussa pidetyssä kirkolliskokouksessa keskusteltiin taas vilkkaasti ajankohtaisista asioista. Tulevaisuusvaliokunnan mietinnön mukaan kirkon on välttämätöntä uudistaa toimintaansa perusteellisesti.

Tulevaisuusvaliokunta rohkaisee antamaan tilaa kokeiluille. Rakenteelliset ja toiminnalliset muutokset pitäisi viedä rohkeasti läpi. Seurakunnissa on voitava kokeilla erilaisia toimintoja ja myös luopua.

Ovet auki -strategian mukaan kirkon on katsottava eteenpäin samalla, kun se arvostaa historiaansa ja perinteitään.

Joudumme pohtimaan tarkkaan, mitkä tehtävät ovat kirkolle tärkeimpiä ja miten niitä resursoidaan. Seurakuntalaisten rooli kasvaa näin luonnostaan.

Haluamme ylläpitää toivoa ihmisten elämässä ja yhteiskunnassa. Myös kirkkona suuntaamme luottavaisesti ja toiveikkaasti tulevaisuuteen.

Haastavina aikoina olen iloinnut siitä, kuinka hyvää työskentely Kuopion seurakunnissa on. Vaikeista asioista on aina kyetty puhumaan asiallisesti. Monia henkilöitä on viime vuosina vaihtunut. Upeita ihmisiä ja hiljaista tietoa on lähtenyt.

Uudet työntekijät ovat kuitenkin solahtaneet joukkoon reippaasti ja innostuneella mielellä. Rakennamme yhdessä seurakuntalaisten kanssa tulevaisuutta.

Yksi tulevaisuuden rakentajista on joukostamme poissa. Ihana persoona ja sydämellään monia vuosia seurakuntien luottamushenkilönä toiminut Erika Suominen menehtyi kesällä. Hänen kuolinilmoituksessaan oli Erikan oma teksti, joka kosketti minua.

Kun elämä on makeaa, sano kiitos ja iloitse.
Kun elämä on katkeraa, sano kiitos ja kasva.
Jokaisesta päivästä kannattaa etsiä jotain positiivista.
Elämän ei tarvitse olla täydellistä ollakseen upeaa.”