Kasvokuva Eija Vähälästä
Eija Vähälä

Kirkollinen taide pääsee esille uudessa Seurakuntakeskuksessa Kuopiossa

Kuopion uusi Seurakuntakeskus valmistuu entiseen postitaloon keväällä. Siellä myös seurakuntayhtymän huikeat taidekokoelmat saavat uusia mahdollisuuksia.

Kun uusia tiloja on suunniteltu, niiden käyttökelpoisuutta on arvioitu aikaisempien kokemusten perusteella, parempaa tavoitellen.

Erityisesti olen iloinen siitä, että kirkollinen taide pääsee ihastuttamaan niin työntekijöitä kuin asioivia seurakuntalaisia.

Yksi merkittävä on Kuopion siunauskappelin vanha alttarivaate, antependium. Se on hyvin säilynyt varastoituna. Alttarivaatteen on suunnitellut tekstiilitaiteilija Laila Karttunen (1895-1981). Hän on Suonenjoella syntynyt tekstiilitaiteilija, opettaja, tekstiiliperinteen tutkija ja taidemaalari. Hän sai Pro Finlandia -mitalin vuonna 1959.

Laila Karttunen kehitti omantyylisensä kuvakirjontatyylin, joka muistuttaa öljyvärimaalausta. Alttarivaate on nimeltään Enkelten soitto. Se on pellavainen käsinkudottu yli neljä metriä pitkä kuvakudos. Valmistumisvuosi on 1957.

Yksi merkittävä teos on Kuopion siunauskappelin vanha alttarivaate.

Karttusta pidetään modernin tekstiilitaiteen uranuurtajana ja hyvin vahvana tekijänä. Hän teki huomattavan elämäntyön hämeenlinnalaisen Wetterhoffin Kotiteollisuusopiston suunnittelijana, opettajana ja taiteellisena johtajana. Oppilaitoksessa, missä minäkin olen tekstiiliopettajan koulutukseni saanut.

Tällä alttarivaatteen esille nostamisella kunnioitetaan seurakuntayhtymämme perinteitä, kirkollista taidetta ja savolaisuuttakin. Myös lukuisat muut taideteokset etsivät uusissa tiloissa paikkaansa.

Uusin taide- ja käyttöveistos on hankittu Kuopion tuomiokirkkoon viime adventtina. Tuo kastepuu, Sinä olet ihme, häikäisee kauneudellaan niin nuoret kuin vanhatkin. Taiteilija-arkkitehdit Jaana Partanen ja Heikki Lamusuo ovat löytäneet kastepuun sisimmän olemuksen suunnitellessaan ja valmistaessaan teosta. Kastepuut ovat kasvaneet viime vuosina moniin kirkkoihin korostamaan kasteen merkitystä ja lasten liittämistä seurakunnan jäseniksi. Kastepuu tekee kastetut seurakunnalle näkyväksi ja kannustaa muita rukoilemaan uusien jäsenten puolesta.

Kirjoittaja on Kuopion tuomiokirkkoseurakunnan luottamushenkilö