Minna Siikaniva papin virka-asussa Kuopion torilla, taustalla kaupungintalo.
Minna Siikaniva. Kuva: Tuija Hyttinen

Kirkko ja koti -lehti on vahvistanut kuopiolaisten yhteenkuuluvuuden tunnetta

Kirkko ja koti -lehden 110-vuotinen historia on samalla kertomus suomalaisesta uskosta, yhteisöstä ja kristillisestä perinteestä.

Vuodesta 1913 asti lehti on välittänyt armollista sanomaa ja tarjonnut lukijoilleen voimaa arjen keskellä. Lehti perustettiin nimellä Siunausta koteihin. Nimi muuttui Kirkko ja kodiksi vuonna 1966. Lehden taival on vienyt läpi sotien ja rauhan sekä murrosten ja ristiriitojen. Se on tarjonnut henkistä tukea vaikeina aikoina ja juhlistanut ilon hetkiä.

Vuosisadan aikana lehti on kehittynyt ja muuttunut yhdessä yhteiskunnan kanssa. Se on ottanut haltuunsa uusia kanavia, mutta säilyttänyt samalla uskollisen lukijakuntansa. Lehti on ollut osa monen sukupolven elämää ja tarjonnut pysyvyyttä muuttuvassa maailmassa.

Kirkko ja koti on vahvistanut kuopiolaisten yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä rohkaissut pohdintaan uskosta, toivosta ja rakkaudesta.

Lehti on tarjonnut pysyvyyttä muuttuvassa maailmassa.

Seurakuntalehden tehtävä on edelleen tärkeä. Kun kiinnostus kirkkoon on vähenemässä, tarvitaan omaa kirkollista mediaa entistä enemmän.

Juhlavuoden kunniaksi lehdessä on toteutettu pieniä uudistuksia. Palautetta ja juttuvinkkejä otetaan mielellään vastaan.

Lämmin kiitos kaikille lehden tekijöille sekä lukijoille vuosien varrelta. Kirkko ja koti jatkaa matkaansa tuoden toivoa lukijoilleen ja siunausta koteihin myös tulevaisuudessa.

Siunaa ja varjele meitä,
Korkein, kädelläs.