Kasvokuva Pekka Niirasesta, hymyilee
Pekka Niiranen. Kuva: Ville Keto / Kamua oy

Kallaveden seurakunnassa kokeillaan rohkeasti uusia ideoita – parhaat jäävät käyttöön

Luottamushenkilö Pekka Niiranen arvostaa Kallaveden seurakunnan perinteitä, jotka eivät kuitenkaan ole este uusien toimintatapojen kokeilemiselle.

Miksi haluat toimia luottamushenkilönä?

Haluan antaa oman panokseni seurakunnan ja kirkon työhön. Olen ammatiltani toimittaja ja toimin useissa eri luottamustehtävissä, joista uskon pystyväni tuomaan ehkä vähän erilaisiakin ajatuksia ja käytänteitä seurakuntaan ja laajemmin kirkkoon. Kirkosta saan taas mukaani ajatuksia muihin luottamustehtäviin.

Mitä arvostat seurakunnassasi?

Arvostan Kallaveden seurakunnassa perinteitä, jotka eivät kuitenkaan ole este avoimelle ja ennakkoluulottomalle suhtautumiselle uusiin asioihin. Kallavedellä voimme kokeilla erilaisia ideoita ja ottaa niistä sitten toimintaan parhaat käytänteet. Meillä on ollut esimerkiksi mopokirkko, lemmikkieläinten ja heidän omistajiensa kirkkotapahtuma sekä Haminalahden luontokirkko. Ne kiinnostavat monia sellaisia seurakuntalaisia, joita ei ehkä muuten tapaisi.

Miten haluaisit kehittää seurakuntasi toimintaa?

Seurakunnan on oltava, jos mahdollista, vieläkin avoimempi kaikenlaisille ihmisille ja annettava kaikille tilaa ja vastuuta toimia yhteiseksi hyväksi.

Kirjoittaja on Kallaveden seurakuntaneuvoston jäsen