Silmälasipäinen, lyhythiuksinen, keski-ikäinen mies katsoo kohti
Kuva: Timo Hartikainen

Hyvä aika etsiä yhteistä työnäkyä on nyt, kun on kerrankin aikaa

Miltä vaikkapa krypta-puheet kuulostavat jumalanpalvelusyhteisössä, jonka kirkko rapistuu, eikä korjausrahoja kuulu? Vesa Kärkkäisen mielestä sitä sopii miettiä.

Käytännössä kaikki kokoontumiset seurakuntien tiloissa on koronan takia peruttu. Kirkolliset toimitukset hoituvat, mutta poikkeusjärjestelyin: kastejuhlat, häät ja hautajaiset ovat typistyneet sukujuhlista pienimuotoisiksi perhetapahtumiksi. Ikävää, mutta välttämätöntä.

Vaan ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. Kerrankin on aikaa ja tilaisuus etsiä yhteistä työnäkyä Kuopion seurakuntayhtymässä.

Vanha virsi kuuluu, että yhtymällä on liikaa kiinteistöjä. Korjaamis- ja uudistamistarpeita tulee jatkuvasti yllätyksenä tavanomaisten käyttökulujen päälle. Tutuksi tulleen valitusvirren sanoihin kuuluu myös murhe siitä, miten tulovirta ehtyy, kun vanhoja jäseniä kuolee ja eroaa, mutta uusia ei tule entiseen tahtiin tilalle.

Meidän pitää kysyä itseltämme ja toisiltamme, mikä on luovuttamatonta ja mistä voi luopua

Nyt pitääkin ymmärtää ja uskaltaa katsoa kauemmaksi. Mahdollisesti sellaiseen tulevaisuuteen, jossa ei ole enää nykyisiä seurakuntarajoja, on vain Kuopion seurakunta. Siksi meidän jokaisen on kysyttävä itseltämme ja toisiltamme, mikä on luovuttamatonta ja mistä voimme luopua. Sitten on hahmoteltava, mitä tuon luovuttamattoman toteutus edellyttää.

On piirrettävä näky kirkosta, jota työntekijät ja seurakuntalaiset mielellään yhdessä rakentavat. Vaikeaksi yhteisen työnäyn hahmottelun tekee se, että joidenkin pitää luopua enemmän kuin toisten.

Avuksi onkin otettava pyrkimys asettua toisen, heikomman, asemaan ja katsella omia vaatimuksia, haaveita ja esityksiä sieltä. Miltä vaikkapa krypta-puheet kuulostavat jumalanpalvelusyhteisössä, jonka kirkko rapistuu, eikä korjausrahoja kuulu? Sopii miettiä.

Työnäyn etsinnässä on syytä ottaa huomioon ainakin yksi poikkeus-
aikojen havainto. Korona on tuonut tarjolle paljon virtuaalisia kohtaamisia internetin monenlaisilla kanavilla. Ne eivät korvaa aitoja, vaikka ovatkin ihan hyviä korvikkeita.

Kirjoittaja on Kuopion Kallaveden seurakunnan jäsen, yhteisen kirkkoneuvoston varajäsen ja yhteisen kirkkovaltuuston jäsen