Päätoimittaja Minna Siikaniva.
Minna Siikaniva, Kuopion ev.lut. seurakuntien viestintäpäällikkö, Kirkko ja koti -lehden päätoimittaja. Kuva: Tuija Hyttinen

He kohtelivat meitä ystävällisesti

Vuoden 2020 Kristittyjen ykseyden ekumeenisen rukousviikon teema on ”He kohtelivat meitä tavattoman ystävällisesti”. Vieraanvaraisuus on kristillisesti tärkeä aihe.

Minulla oli mahdollisuus osallistua eri kirkkokuntien ekumeeniseen joulujuhlaan Turun tuomiokirkossa 11.12. Ekumeenisen joulun teemana on vanhusten yksinäisyys. Humanitaarisen viestin tilaisuuteen toi Aira Samulin. Hänen elämänohjeensa on: ”positiivisuus lähtee ihmisestä itsestään, ei elämänkokemuksista”.

Rauhanvetoomuksen Tuomiokirkossa esittivät arkkipiispa Tapio Luoma, Suomen ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo, Helsingin katolisen hiippakunnan asiainhoitaja, isä Marco Pasinato sekä Suomen vapaakristillisen neuvoston puheenjohtaja pastori Jori Brander Suomen Metodistikirkosta.

Ensimmäinen Ekumeeninen joulu -tilaisuus järjestettiin Turun tuomiokirkossa vuonna 1994. Perinteeseen kuuluu, että eri kirkkokunnat esittävät yhteisen vetoomuksen maailmanrauhan puolesta.

Tammikuussa vuosittain vietettävä ekumeeninen rukousviikko on kansainvälisesti tunnettu. Rukousviikkoa on vietetty jo yli sata vuotta. Tasavallan presidentti Sauli Niinistön allekirjoittama vuoden 2020 rukouspäiväjulistus tukee kirkkojen yhteistoimintaa.

Kristillinen vieraanvaraisuus ei ole vain keskinäistä ystävyyttä, vaan se on rakastavaa kohtaamista niiden kanssa, jotka eivät jaa meidän kieltämme, kulttuuriamme tai uskoamme.

Kristus opettaa, että pitäessämme huolta vaikeuksiin joutuneista osoitamme rakkautta hänelle itselleen (Matt. 25:40). Köyhillä ja särkyneillä on erityinen sija Jumalan maailmassa.

Liekkejä on monta,
valo on yksi,