Diakoni Pia Sahi
Kuva: Kaija Vuorio.

Yhdistelmävirka antaa uusia mahdollisuuksia tehdä kansainvälistä työtä Kuopiossa

Pia Sahilla on pitkä kokemus turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien auttamistyöstä.

Pia Sahi on Puijon seurakunnassa sekä diakoni että lähetyssihteeri, ja tekee työtä maahanmuuttajien parissa. Vuoden alusta hän aloittaa lisäksi seurakuntayhtymän kansainvälisen työn koordinaattorina.

Yhdistelmäviran eri puolet nivoituvat Sahin mielestä hyvin yhteen, etenkin kun kansainväliset tehtävät ovat ennestään tuttuja hiippakunnan, Kirkon ulkomaanavun ja kirkkohallituksen monikulttuurityöryhmistä.

Työelämään tuli erityinen ilopilkku, kun hän perusti muutama vuosi sitten maahanmuuttajaäitien ja lasten perhekerhon. Vinkki tuli seurakuntalaiselta, joka oli tavannut bussipysäkillä yksinäisyyttään itkevän maahanmuuttajaäidin.

”Tajusin hänen tilanteestaan, että maahanmuuttajaäitien elämänpiiri on hyvin pieni ja kielikoulukin lakkaa juuri toisen lapsen syntymän kohdalla.”

Pia Sahi päätti koota tavoittamiaan maahanmuuttajaäitejä lapsineen yhteen. Perhekerho toimii pienenä siltana yhteiskuntaan, sillä niissä äidit kuulevat toisiltaan suomalaisista käytännöistä. Vaikka äidit ovat eri puolilta maailmaa, kerhon ainoa yhteinen kieli on suomi. Niinpä äidit joutuvat olemaan toinen toisilleen tulkkeina selvitellessään käytännön asioita.

Perhekerhossa naiset ovat vertaistukijoita toinen toisilleen.

Pia Sahi on tehnyt työtä turvapaikanhakijoiden kanssa 90-luvun alusta lähtien ja tietää, että monilla on luontaista kohtaamisen osaamista. Silti kotoutumisprosessi on pitkä, monesti ylisukupolvinen.

Tukea ja apua ei tarvitse ansaita.

Ulkopuolisen voi olla vaikea ymmärtää, miten pienessä kuplassa maahanmuuttaja saattaa elää. Kun elämäntilanne on kaikilla sama, ei perhekerhoon tuoda taustoja eikä uskontoja.

”Diakoniatyö ei muutenkaan kysele, kuulutko kirkkoon, vaan olemme kaikkialla niiden apuna, jotka apua eniten tarvitsevat.”