Ville Hassisen mielestä kasvatuksen papin toimenkuva mahdollistaa toimimisen perheiden, lasten ja nuorten kanssa uudella tavalla. Kuva Merja Tapio

Ville Hassinen on aloittanut uutena pappina Siilinjärvellä

Siilinjärven seurakunta sai pappisvahvistusta vuoden alussa, kun pastori Ville Hassinen aloitti työnsä kasvatuksen pappina.

Kasvatuksen papin virka tällaisenaan on seurakunnassa uusi ja Hassinen tässä virassa ensimmäinen vakinainen pastori. Kasvatuksen papin erityisvastuualue käsittää laajasti lapsi- ja nuorisotyön sekä rippikoulutyön.

Siilinjärven seurakunta on Hassiselle entuudestaan tuttu. Opiskeluaikanaan hän toimi Siilinjärvellä kahtena kesänä kesäteologina ja pappisvihkimyksensä jälkeen seurakuntapastorin viransijaisena vuonna 2007.

Kirkollinen työ kutsui enemmän kuin pedagoginen työ.

Papin kokemusta Hassiselle on kertynyt yhteensä noin 12 vuotta – kaikki nämä vuodet lasten, nuorten ja perheiden parissa työskennellen. Kirkollisen pätevyyden lisäksi hänellä on uskonnon ja historian aineenopettajan koulutus.
”Kirkollinen työ kutsui enemmän kuin pedagoginen työ, mutta koulutus on kyllä antanut eväitä työskennellä pappina eri ikäisten kanssa.”

Veri veti Hassista takaisin kotiseudulle

Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa Hassinen toimi tutkijana jatko-opintojaan suorittaen. Pohjois-Karjalassa hän teki eri seurakunnissa papin viransijaisuuksia. Veri veti kuitenkin syntyjään kuopiolaista Hassista takaisin Savon maalle. Kuopion seurakuntayhtymässä hänet nähtiin pappina mm. Järvi-Kuopion ja Puijon seurakunnassa. Ennen Siilinjärven pestiään hän toimi reilut viisi vuotta Lapinlahdella seurakuntapastorina.

Lauluharrastus on vienyt Alavan kirkkokuoron jäseneksi.

Papin työn vastapainona Hassinen harrastaa liikkumista kuntosalilla ja historiallisen miekkailun parissa. Lauluharrastus on vienyt hänet Alavan kirkkokuoron jäseneksi. Historia on aina kiehtonut Hassista, siitä tulee luettua lehtiä ja kirjallisuutta. Postimerkkien keräilyharrastuskin linkittyy historiaan:
”Postimerkit ovat kuin pieniä taideteoksia ja niiden myötä tutustuu eri maiden historiaan sekä maantietoon ylipäätään.”

”Pääsyy Siilinjärvelle hakemiselleni on tämän viran toimenkuva ja työn monipuolisuus. Täällä pääsen työskentelemään varhaiskasvatuksen sekä nuorison kanssa uudella tavalla. Tykkään toimia perheiden, lasten ja varhaisnuorison parissa. Ja onhan se mukavaa työskennellä omassa kotiseurakunnassa”, siilinjärveläinen Hassinen summaa.