Ikkunanpesijä pesee ikkunaa, avoimen ikkunan takana pihamaa.
Irma Pekkariselta ikkunanpesu sujui kuin tanssi. Kuva: Sari Saukko

Vapaaehtoiset seurakuntalaiset pesivät ikkunoita Nilsiässä

Ikkunat kirkastuivat useammassakin huushollissa kertaheitolla, kun vapaaehtoiset pistivät hihat heilumaan. Tempaus oli osa tämän vuoden Yhteisvastuukeräystä.

Vapaaehtoiset ikkunanpesijät ovat saapuneet Leena ja Jukka Hätisen pihaan Nilsiässä. Kolme naista kantaa pesutarvikkeet sisälle ja kohta alkavat ikkunat puhdistua.

Hätiset ovat itsekin osallistuneet Yhteisvastuukeräyksiin joko olemalla kerääjinä tai lahjoittajina.

”Yli 50 vuotta olen kerännyt yhteisvastuun hyväksi ja aina ihmiset ovat tienneet, millä asialla liikutaan. Olen myös toiminut renkaanvaihtajana Yhteisvastuukeräyksen hyväksi. Tämä ikkunanpesutempaus on kyllä hyvä juttu. Saa itse apua ja pystyy samalla olemaan auttaja”, Jukka toteaa.

Vapaaehtoistyö on tuttua ja mukavaa tekemistä.

Leena nyökyttelee miehensä vieressä. Hän on ollut useamman kerran lipaskerääjänä, kuten Jukkakin. Pariskunnalle vapaaehtoistyö on tuttua ja mukavaa tekemistä.

Ikkunanpesu on yksi tapa tehdä hyvää Yhteisvastuun hyväksi. Toki tapoja on muitakin, kuten esimerkiksi myyjäiset. Myös pienimuotoinen puusavotta voisi olla kaivattua apua, kesällä ruohonleikkuu ja yleensäkin puutarhatyöt.

”Olemme todella kiitollisia tästä avusta”, Hätiset tiivistävät.

Vapaaehtoistyö tuo hyvää mieltä kaikille

Vapaaehtoistyö on antoisaa niin sen tekijälle kuin työn vastaanottajallekin. Porukalla on mukavaa tehdä, ja työ kuin työ sujuu vauhdilla. Paras palkinto on hyvä mieli kaikille. Nykypäivänä tuntuu, ettei talkoohenkeä enää niin vain löydy. Kaikesta pitäisi saada maksu ennen kuin alkaa tapahtua mitään. Onneksi vielä löytyy ihmisiä, jotka haluavat auttaa toisia hyvästä tahdosta ja ilman korvausta.

Leena ja Jukk Hätinen istumassa hymyilevinä vierekkäin olohuoneen nojatuoleissa.
Leena ja Jukka Hätinen olivat kiitollisia vapaaehtoisten tekemästä työstä. Kuva: Sari Saukko

rnrn”Kirkon puolella on vapaaehtoisia esimerkiksi jumalanpalveluksissa kolehdinkerääjinä ja ehtoollisavustajina. Myös erilaisissa ryhmissä, kuten esimerkiksi raamattupiirissä ja Näpertäjissä, toimii vapaaehtoisia vetäjinä. Vapaaehtoisia on täällä seurakuntakodin keittiössäkin eri tehtävissä”, kertoo Järvi-Kuopion seurakunnan diakoni u003cstrongu003eHanna Kokkonenu003c/strongu003e.rnrn rnrnYhteisvastuukeräys on suuri ponnistus, johon tarvitaan paljon vapaaehtoisia. Nilsiän Pussihousukerho oli ensimmäisten joukossa talkoissa muutamia vuosia sitten, kun Yhteisvastuun hyväksi vaihdettiin kesärenkaita ihmisten autoihin.rnrn rnrnNilsiän seurakunta tekee yhteistyötä SPR:n Nilsiän osaston kanssa ja SPR:n vapaaehtoiset ovat tuttu näky juhlissa ja tapahtumissa. He avustavat esimerkiksi vanhuksia istumaan pöytiin ja ovat apuna tarjoilemassa ruokaa ja kahvia.rnrn rnrn”Kaikkein helpoiten saan ihmisiä vapaaehtoisiksi, kun kysyn ihan suoraan kasvotusten. Meillä toimii täällä pieni, mutta sitäkin aktiivisempi vapaaehtoisten ryhmä ja moni homma jäisi tekemättä ilman heitä. Vapaaehtoiset ovat aarre”, Hanna Kokkonen summaa lopuksi.rnrn