Vanha lehtiartikkeli, jossa Jaana Marjasen kuva.
Kirkko ja koti 3.8.1984

Uusi juttusarja poimii esille Kirkko ja koti -lehden arkistojen aarteita

Lehden elokuisessa numerossa vuodelta 1984 kerrotaan, kuinka Jaana Marjanen antoi naispappeudelle kasvot.

Vuoden 1984 kirkolliskokous oli jälleen kerran torjunut pappisviran avaamisen naisille. Keskustelu kävi kuumana, soveltuuko nainen ylipäätään papiksi.

Pappisvihkimyksen Uppsalan tuomiokirkossa saanut ja jo vuoden kappalaisen virkaa hoitanut Jaana Marjanen kävi kesälomallaan Kuopiossa ja kumosi ennakkoluuloja: nainen jaksaa, pystyy, saa äänensä kuuluviin. Sekin tuli sanottua, ettei Ruotsin kirkko näe uudistuksia ja uusia ajatuksia aina uhkana.

Silloin Marjasta odotti uusi työ Uppsalassa suomalaistyöstä vastaavana hiippakuntapappina. Hän oli aiemmin toiminut Kuopiossa opiskelijalehtorina, mutta paluuta Suomeen ja lehtorinvirkaan oli mahdotonta edes harkita ennen naispappeuden toteutumista Suomessa.