Annmari Salmela
Annmari Salmela työskentelee Kirkkopalveluissa seurakuntavaalien projektikoordinaattorina. Kuva: Olli Juusela

Tavoitteet avoimesti ja konkreettisesti esille seurakuntavaaleissa

Syksyllä käytävien seurakuntavaalien ehdokasasettelu on alkanut. Vaaliohjelmissa on hyvä olla konkretiaa, neuvoo seurakuntavaali-inspiraattori Annmari Salmela.

Seurakuntavaali-inspiraattori Annmari Salmela osaa tehtävänsä. Uudet päättäjät valitaan seurakuntiin reilun kahdeksan kuukauden kuluttua, mutta Salmela yllyttää vaalityöhön jo nyt, hyvissä ajoin.

”Moni valitsijayhdistys käynnistää kampanjoinnin vasta elokuussa. Siksi juuri nyt, ehdokasasettelun alettua, vaikkapa aivan uudella listalla on loistava tilaisuus saada kaikki huomio osakseen.”

Salmela lähettää kannustavat terveiset:

”Tehkää nyt oma avauksenne, uudet pelaajat. Tervetuloa mukaan seurakuntavaaleihin.”

Himmeiden lyhtyjen valossa ei pidä vaaleissa ratsastaa.

”Syöttäkää jo nyt ajatuksia vaalien lähestymisestä, kutsukaa ihmisiä mukaan pohtimaan vaaliohjelmaanne. Kertokaa, missä ja milloin sitä kokoonnutaan pohtimaan.”

Salmela pitää tärkeänä sitä, että ihmisiä kutsutaan yleisen kutsun lisäksi myös henkilökohtaisesti.

”Logiikka on sama kuin vapaaehtoistyössä: henkilökohtainen kutsu on tehokkain keino saada ihmiset mukaan.”

Selkeällä agendalla saa huomion – ja ehkä myös äänestäjiä

Kirkkopalveluissa työskentelevä Salmela muistuttaa valitsijayhdistyksiä keinoista, joilla kiinnostus seurakuntavaaleihin herätetään.

”Kertokaa ajoissa, ammattimaisesti, avoimesti ja selkeästi kolme konkreettista pääasiaa, joita haluatte edistää omassa seurakunnassanne luottamustehtävissä.”

”Korostukset eivät saisi olla maailmoja syleileviä, kirkko kuuluu kaikille -tyyppisiä. Himmeiden lyhtyjen valossa ei pidä vaaleissa ratsastaa.”

Salmela uskoo, että avoimuuden ja konkretian avulla uudet ehdokkaat – ja myöhemmin marraskuussa äänestäjät – saadaan liikkeelle.

Konkretiasta vaaliohjelmassa Salmela antaa esimerkkejä. ”Haluamme pitää huolta, että seurakunnassamme järjestetään maksuttomia ruokailuja vähävaraisille.” tai ”Haluamme huolehtia, että seurakuntamme on vanhuksien turvana”.

Vaikka puhe samansukupuolisten kirkollisesta vihkimisestä tai vihkimättä jättämisestä kuumottaa tällä hetkellä seurakuntalaisia, Salmela toteaa, ettei vihkikysymyksestä päätetä paikallisseurakunnissa.

Seurakuntavaalien teeman mukainen mainoskuva. Tekstissä: Uskottu, toivottu rakastettu

rnu003ch2u003eSeurakunnissa on tehtävä tulevaisuus juuri nytu003c/h2u003ern rnrnSalmelaa ovat hätkäyttäneet kehityskäyrät, jotka liittyvät kirkon tulevaisuuteen ja samalla seurakuntavaalien tärkeyteen.rnrn rnrn”Jos kirkon jäsenkehitys jatkuu nykytahtia, vuonna 2040 kirkkoon kuuluu noin 2,3 miljoonaa suomalaista. Viime vuoden lopussa reilu 66 prosenttia oli kirkon jäseniä.”rnrn rnrn”Kehitys on samansuuntainen kaikissa hiippakunnissa, vaikka Pohjois-Suomessa hitaampaa.”rnrn rnrn”Jäsenten menetys tarkoittaa, että seurakunnissa on tehtävä tulevaisuutta juuri nyt. Ennusteesta pitää puhua avoimesti ja ryhtyä toimimaan, jos sitä halutaan muuttaa.”rnrn rnrnSalmelan mukaan aina vain vähäisempi kirkkoon kohdistuva kiinnostus haastaa kirkon seuraavat päättäjät.rnrn rnrn”Pandemian keskellä tehty tutkimus kertoo, että suomalaisten suurimmat odotukset kirkkoa kohtaan liittyvät auttamiseen.  Eniten toivottiin vanhusten, nuorten, lasten ja vähäosaisten konkreettista auttamista ja tukemista, kuten ruoka-apua.”rnrn rnrn”Tätä kirkolta odotettiin ja tätä hyvää se myös tekee. Kirkon tekemästä hyvästä on kerrottava tavalla, jota voi ymmärtää ilman kirkkotermistön tuntemista.”rnrn rnrn”Kun ihmiset tietävät, mitä kirkko tekee ja esillä on konkreettisia ohjelmia tärkeiden asioiden puolustamiseksi, kiinnostus vaaleihin voi herätä.”rnrn rnrnSalmela kannustaa myös nuoria sekä nuoria aikuisia tarttumaan seurakuntavaalien tarjoamaan mahdollisuuteen tehdä kirkko enemmän omannäköiseksi.rnrn rnrn”Vallankumouskin on vaaleissa tehtävissä, jos joku joukko sitä haluaa. Kaikki lähtee selkeistä listoista ja kiinnostavista ehdokkaista.”rnrn

Seurakuntavaalit 2022

• Seurakuntavaaleissa valittavat luottamushenkilöt päättävät monista keskeisistä seurakunnan asioista esimerkiksi kirkollisveroprosentista, talousarvioista, monista työntekijävalinnoista ja tilojen käytöstä.
  • Ehdokasasettelu päättyy 15.9. Varsinainen vaalipäivä on 20.11.
  • Vaalivuoden aikana herätetään keskustelua kolmesta aiheesta: Tulevaisuus tehdään nyt, yhdessä yksinäisyyttä vastaan ja myötätunnon ääni ajassamme.
  • Lue lisää: kuopionseurakunnat.fi/vaalit