Leena Korhonen seisoo Siilinjärven kirkossa, taustalla kirkon ikkunamaalaukset
”Kaunista kirkkoamme kelpaa esitellä”, Leena Korhonen kehuu. Kuva Merja Tapio

Taivaallinen taukopaikka ei avautuisi Siilinjärvellä ilman vapaaehtoisten yhteistyötä

Tänä vuonna sata vuotta täyttävä Siilinjärven kirkko avaa jälleen kesällä ovensa Tiekirkkona.

Monessa aktiivisesti mukana oleva Leena Korhonen on yksi vapaaehtoisista tiekirkkotoiminnan taustavoimista. Korhonen on tuttu hahmo seurakunnan, kunnan ja eri järjestöjen toiminnassa.

”Olen vain tottunut olemaan ihmisten parissa. Ihmisten asialla olen tehnyt työuranikin”, Korhonen kertoo.

Vanhustyöstä eläköidyttyään hän innostui lähtemään mukaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja eri luottamustoimiin.

Olen vain tottunut olemaan ihmisten parissa.

”Ihmisten parissa toimimista on ollut luontevaa jatkaa, kun oli työssä oppinut tuntemaan monia.”

Tiekirkon taustavoimana Korhonen on ollut vuosia perittyään opasrekrytoinnin toiselta pitkäaikaiselta seurakunta-aktiivilta Liisa Laitiselta.

”Yhteistyö on se voimavara. Siilinjärvellä on hyvä toimia, niin seurakunnan kuin kunnankin puolella.” Korhonen korostaa. Usean vuoden aktiivisen toiminnan tuloksena hänellä on laajat yhteistyöverkostot.

Korhosen lapsuuteen Nilsiässä kuului kylän seurat ja tiivis yhteisöllisyys, siihen kasvoi luonnostaan ja seurakunta kuului elämään. Lapsuudesta on lämpimiä muistoja kirkkoon liittyen – kirkkoon on kuljettu jopa hevoskyydillä.

Kirkko on elämys lapsillekin.

”Meillä Siilinjärvellä on tosi kaunis kirkko, jota kelpaa esitellä. Seurakunnan historia liittyy kunnankin historiaan”, aina historiasta kiinnostunut Korhonen kehuu kotikirkkoaan.

Tiekirkoista Korhoselle tulee mieleen muisto, kuinka pitkillä automatkoilla sai lapset rauhoitettua pysähtymällä avoinna olevaan kirkkoon. Kirkko on elämys lapsillekin. ”Toivon, että lapsiperheet käyttävät hyväkseen tätä mahdollisuutta.”

Kohta satavuotias Tiekirkko

Siilinjärven kirkko on Tiekirkkona avoinna 26.6.–4.8. maanantaista perjantaihin klo 11–16. Tiekirkossa on kirkko-opas, joka tarvittaessa kertoo kirkon historiasta ja taiteesta.

Kirkon sivueteisessä toimii Tiekirkon aukioloaikana maanantaista torstaihin lähetyksen kesäkahvila, jossa voi huoahtaa kahvikupillisen äärellä ja tutustua lähetystyöhön sekä Antero Koposen Väreistä voimaa -taidemyyntinäyttelyyn. Keskiviikkoisin perinteisen keskipäivän hartaushetken paikalla on Tiekirkko soi! -musiikkituokiot, joissa kuullaan laulu-, piano- ja urkumusiikkiesityksiä. Musiikkihetket ovat kuultavissa seurakunnan Nettiradiossa.

Kirkon virallisia satavuotissyntymäpäiviä vietetään kirkon vihkimisen muistopäivänä joulukuussa.