Sinikka Tiirikainen ja Hannu Korhonen hymyilemässä vierekkäin
Kuva: Kaija Vuorio

Sinikka Tiirikaiselle ja Hannu Korhoselle seurakunta on ollut ihmisen kokoinen työmaa

Tuomiokirkkoseurakunnan pääemäntä Sinikka Tiirikainen ja ylivahtimestari Hannu Korhonen ovat työkavereita, jolla on yhteistä historiaa yli 40 vuotta.

Molemmat aloittivat keskusseurakuntatalolla heti talon valmistuttua vuonna 1979. Tammikuussa kumpikin jää työalojensa lähiesimiehenä eläkkeelle.

Aloittaessaan Sinikka Tiirikainen purki ensi töikseen tehdaspakkauksista upouudet keittiön astiat.

”Vähältä piti, etten joutunut pakkaamaan samat astiat takaisin laatikoihin ja miettimään, että mitäs niillä nyt tehtäisiin”, nauraa Tiirikainen.

Keskusseurakuntatalo on myynnissä. Tilat ovat liian suuretkin nykypäivän toiminnoille.

Valmistuessaan keskusseurakuntatalo oli tiloiltaan loistava ja ihmisiä kävi tilaisuuksissa paljon. Oli muun muassa myyjäisiä, siioninvirsiseuroja sekä hiippakunnan ja eri järjestöjen kokouksia.  Vapaaehtoisia oli mukana kaikessa toiminnassa.

Hannu Korhonen oli välillä Tuomiokirkon seurakuntamestarina, mutta siirtyi sieltä esimiestehtäviin.

Vapaaehtoisia oli mukana kaikessa toiminnassa.

”Tuomiokirkossa sain olla ihmisten mukana iloisissa kaste- ja vihkitilaisuuksissa sekä kuulla paljon hyviä musiikkiesityksiä.”

Tuomiokirkko on ollut niin suosittu vihkikirkko, että ennätys on 13 vihkimistä samana päivänä. Seurakuntamestarin oli oltava tilanteen tasalla, mutta ilman kiireen tuntua, kun sakastissa suihki väkeä vilisemällä ja vihittävien lisäksi vaihtuivat myös papit ja virret.

Lähiesimiehen roolissaan pääemäntä ja ylivahtimestari ovat olleet järjestelemässä monia isoja valtakunnallisia tapahtumia kuten kirkkopäiviä, lähetysjuhlia, herättäjäjuhlia ja kirkkomusiikkipäiviä.

Yhteinen arki, hyvä työyhteisö ja eri työmuotojen kanssa tehty yhteistyö jää silti tälle huumorin päälle ymmärtävälle kaksikolle päällimmäiseksi muistoksi.