Toimistosihteeri Katriina Hujanen.
Kuva: Paula Raatikainen

Seurakuntasihteeri on varsinainen tietotoimisto

Kuopion tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntasihteeri Katriina Hujanen saa työssään olla monessa mukana – toimiipa hän joskus ukkosenjohdattimenakin.

Hujasen virallinen työnimike on toimistosihteeri, mutta työtä ei kuitenkaan voi tehdä ilman kirkon elämän syvällistä tuntemista. Hän on se henkilö, jolta ensimmäisenä kysytään, kenelle seurakunnassa mikin asia kuuluu ja toisaalta hänen kauttaan järjestyvät toimitukset ja tilojen varaukset, siunauksia lukuun ottamatta. Seurakuntalaiset eivät ainakaan toistaiseksi voi itse varata aikoja tai tiloja sähköisestä järjestelmästä.

”Nykyään tullaan harvemmin puheille paikan päälle, vaan asiat hoidetaan puhelimella ja sähköpostilla.”

Seurakuntasihteerin työkenttä on hektinen, laaja ja alati muuttuva hallinnosta asiakaspalveluun. Hujanen on myös tuomiorovastin sihteeri, joka vartioi esimiehensä kalenteria ja tietää muidenkin aikataulut, toimii seurakuntaneuvoston sihteerinä ja osallistuu budjettien, talousarvioiden ja toimintasuunnitelmien tekoon sekä huolehtii viestinnästä. Pulmatilanteissa auttaa sihteerikollegoiden hyvä yhteistyö ja vertaistuki.

”Välillä saa toimia ukkosenjohdattimena, mutta siinä auttaa, kun voi itsekin purkautua välillä luotettavassa tiimissä.”

Hujanen kiittelee tuomiokirkkoseurakunnan työyhteisöä, sillä siellä mennään yhteistyöllä ja huumorilla eteenpäin.

Digitalisaatio tuntuu Hujasen työssä jatkuvana muutoksena. Uusinta uutta on EU-lainsäädännön vaatima saavutettavuus. Kynnykset pitää poistaa niin ovilta kuin informaatiostakin.

”Ei ole ihan yksioikoista muuttaa pöytäkirjat ja muut tiedot sellaiseen muotoon, että kaikki on esimerkiksi lukulaitteilla luettavissa.”