Lapsi heittää palloa hoitajalle.
Lehtoniemen Lapsiparkissa askarreltiin värikäs mato, palloiltiin ja pelattiin lautapelejä. Kuva: Maiju Korhonen

Seurakunnat tarjoavat käytännön apua lapsiperheiden arkeen

Aekoo yhessä -toiminta laajeni tänä syksynä kaikkiin Kuopion evankelisluterilaisiin seurakuntiin.

Lapsiparkin ja Apuna arkeen -toiminnat sisältävä Aekoo yhessä on maksuton lapsiperheille suunnattu palvelu, jonka tarkoituksena on olla arjen tukena silloin, kun perheen vanhemmat tarvitsevat hetken omaa aikaa.

”Lapsiparkki on suunnattu alle kouluikäisille ja yli 2-vuotiaille lapsille. Hoitoaika määräytyy vanhemman tarpeen mukaan ollen kuitenkin korkeitaan 2,5 tuntia”, Kuopion seurakuntayhtymän varhaiskasvatuksen ohjaaja Riitta Immonen kertoo.

Toiminta on avointa kaikille perheille

Seurakunnan tiloissa toimivaan Lapsiparkkiin tulee ilmoittautua tekstiviestillä viimeistään edellisenä arkipäivänä. Poikkeusajan vallitessa Lapsiparkkiin otetaan kerralla korkeintaan 10 lasta, jotta turvallisuusmääräykset täyttyvät.

”Lapsiparkissa ei ole tarjoilua, joten jokainen lapsi ottaa halutessaan omat eväät mukaansa. Toiminta on avointa kaikille perheille riippumatta siitä, mihin seurakuntaan perhe kuuluu.”

Tukea saatavilla myös kotiin

Apuna arkeen -toiminta tarjoaa puolestaan auttavan käden silloin, kun perhe tarvitsee apua lastenhoidossa. Sitä on tarjolla Tuomiokirkkoseurakunnan, Alavan, Männistön ja Siilinjärven seurakunnissa.

”Aloimme lokakuussa 2019 tarjota arkiapua perheille myös täällä meidän seurakunnassamme. Käytämme mallinamme Kuopion Apuna arkeen -toimintaa soveltaen sitä siilinjärveläisten tarpeisiin. Työhön on resursoitu kaikki seurakuntamme diakoniatyöntekijät ja kaksi lastenohjaajaa”, kertoo Siilinjärven johtava diakoniatyöntekijä Liisa Tiilikainen.

Työntekijöihin saa yhteyden joko soittamalla tai lähettämällä sähköpostia Tiilikaiselle tai lapsityönohjaajalle. Työntekijät selvittävät perheen avuntarpeen, minkä jälkeen sovitaan ensimmäinen kotikäyntikerta.

Diakoniatyöntekijä voi auttaa myös pienissä kotiaskareissa

”Tavoitteenamme on saada sovittua noin viiden käyntikerran sarja, jonka aikana vanhemmalla on mahdollisuus keskustella diakoniatyöntekijän kanssa mieltä painavista asioista lastenohjaajan pitäessä samanaikaisesti seuraa perheen lapsille.”

Diakoniatyöntekijä voi auttaa perhettä myös pienimuotoisesti arjen kotiaskareissa.

”Työaikajärjestelyjemme vuoksi apua on tarjolla toistaiseksi vain arkisin. Toivomme, että palvelu voisi laajentua luotettavien vapaaehtoistyöntekijöiden myötä myös viikonloppuihin”, Tiilikainen sanoo.

Lapsiparkki toimii arkipäivisin klo 9-15.45 välisenä aikana poikkeuksena Tuomiokirkkoseurakunta, missä lapselle voi saada hoitopaikan keskiviikkoiltaisin klo 16.30-19 välisenä aikana.

Apuna arkeen ja Arkiapua lapsiperheille -toiminnat auttavat arkisin. Toimintoihin ei voi osallistua, jos perheellä on flunssan oireita.

Lisätietoa seurakuntien avusta lapsiperheille

• Kuopion seurakuntayhtymän varhaiskasvatuksen ohjaaja Riitta Immonen, p. 040 4848 482, riitta.h.immonen@evl.fi

• Siilinjärven johtava diakoniatyöntekijä Liisa Tiilikainen, p. 044 728 4645, liisa.tiilikainen@evl.fi