Nainen hengityssuojain kasvoillaan.
Kuva: iStockphoto

Seurakunnan toiminta elää koronamuutoksissa mukana

Seurakunnan toiminta elää koronamuutoksissa mukana. Kannattaa huomioida, että rajoitukset saattavat muuttua nopeasti.

Seurakunnat noudattavat viranomaisten ohjeita, ja poikkeusjärjestelyt voivat vaikuttaa toimintaan myös alkuvuonna.

Perhejuhlia voi viettää

Jumalanpalvelukset toimitetaan ilman läsnä olevaa seurakuntaa 22.1. saakka. Jumalanpalvelukseen voi osallistua verkossa sunnuntaisin kello 10. Kuopion seurakuntien jumalanpalvelus välitetään Tuomiokirkosta virtuaalikirkko.fi-sivustolla. Siilinjärven kirkon jumalanpalvelus Siilinjärven seurakunnan YouTube-kanavalla (ainakin 6.1. asti). Jumalanpalvelusten tallenteet on katsottavissa 14 vuorokauden ajan. Seurakunnat tuottavat verkkoon YouTube- ja Facebook-kanavilleen myös muuta sisältöä.

Ristiäisten, häiden ja hautajaisten järjestämisestä seurakuntien työntekijät sopivat yhdessä perheiden ja omaisten kanssa. Näissä perhejuhlissa suositaan väljiä tiloja, joissa voidaan pitää riittävästi turvaväliä. Jos käytettävissä oleva tila on pieni, voidaan väkimäärää joutua rajaamaan turvallisen kokoontumisen varmistamiseksi. Osallistujamäärän rajaamisessa seurakunnat noudattavat viranomaisten ohjeita.

Seurakuntien apua ja tukea on tarjolla

Seurakuntien työntekijät ovat tukenasi, kun kaipaat keskustelua jonkun kanssa. Työntekijät palvelevat myös yrittäjiä ja työyhteisöjä poikkeusolojen esiin nostamissa hyvinvoinnin ja työelämän muutosten kysymyksissä.

Diakoniatyö auttaa jokaisessa seurakunnassa. Jos toivot henkistä tai hengellistä keskusteluapua tai apua arjen asiointiin tai ongelmiin, ota yhteyttä oman asuinalueesi diakoniatyöntekijään. Diakoniatyöntekijöiden ja -pappien nimet, yhteystiedot ja työalueet saat seurakuntien verkkosivuilta, ja puhelimitse niitä voi kysyä esimerkiksi seurakuntatoimistoista.

Perheneuvonta jatkuu jo ennestään asiakkaina olevien parien ja perheiden kanssa. Myös uudet asiakkaat voivat hakea apua parisuhteen ja perheen vaikeuksiin. Neuvonta toteutetaan etäyhteyksien avulla. Valtakunnallisesti kirkon perheneuvojat tarjoavat tukea ja näkökulmia parisuhteeseen Rakkausklinikka-palvelussa Terve.fi-sivustolla.

Sairaalapapit ovat tukena potilaille, heidän läheisilleen ja sairaalan henkilökunnalle sairauden ja kriisien keskellä. Papin kanssa voi käydä läpi omaa elämäntilannetta ja sairauden tuomia tunteita ja muutoksia. Keskustelu on luottamuksellista. Pyynnöstä on mahdollisuus myös hartaushetkeen tai yksityiseen ehtoolliseen. Tarvittaessa sairaalapappi auttaa yhteyden saamisessa oman uskontokunnan työntekijään.

Toimistot ovat avoinna

Seurakuntien toimistot palvelevat puhelimitse ja sähköpostitse. Aluekeskusrekisteri, Kuopion seurakuntien hauta- ja puistotoimisto ja hallintovirasto palvelevat normaalisti.

Seurakuntien toiminta elää muutoksessa mukana. Koska esimerkiksi kokoontumisrajoitukset voivat vaikuttaa seurakuntien toimintaan, tarkista viimeisimmät tiedot seurakuntien verkkosivuilta: kuopionseurakunnat.fi ja siilinjarvenseurakunta.fi.

Tule turvallisella mielellä!

Tulethan kirkkoon ja seurakunnan toimintaan vain, jos tunnet itsesi oireettomaksi.

Käytäthän jumalanpalveluksessa ja muissa tilaisuuksissa kasvomaskia.

Desinfioi tai pese kätesi huolellisesti saapuessasi kirkkoon ja muihin tiloihin.

Muista pitää kirkossa vähintään 1,5 metrin turvaväli muihin. Saman perheen jäsenet voivat istua lähekkäin.

Voit tuoda myös oman virsikirjasi tai käyttää verkkovirsikirjaa osoitteessa virsikirja.fi.

Kuuntele huolellisesti, mitä ohjeita saat ehtoolliselle osallistumisesta.