Nuoria laittamassa petejä Kuopion tuomiokirkon alttarilla.
Vahtivuoren mysteeripelin ratkettua nuoret nukkuivat kirkossa. Kuva: Elina Knuutila

Mysteeri ratkeaa virtuaalikartan ja tehtävien avulla

Yö Tuomiokirkossa aloitettiin selvittämällä Vahtivuoren mysteeri.

Kuopion Tuomiokirkon kattokruunuissa palavat sadat kynttilät, ja valkoiseksi rapattu katto on värjäytynyt kauniin violetiksi valonheittimien ansiosta. Kirkkosalissa parisataa kuulijaa seuraa keskittyneesti pohjanmaalaisen pop-yhtye SAVEn esitystä. Nuorisotyönohjaaja Anton Berg istuu takarivissä ja valmistautuu esittelemään illan seuraavan ohjelmanumeron.

”Nuorten yö kirkossa on Kuopion seurakuntien yhteinen tapahtuma. Tarjolla on monenlaista ohjelmaa, joista osa on kaikille avoimia. Yöpymään on ilmoittautunut 39 henkilöä työntekijöiden lisäksi”, Berg kertoo.

Kirkossa nukkuminen on myös Bergille itselleen uusi kokemus. Tosin unta ei ole paljon odotettavissa, sillä Berg jakaa yövahtivuoron kolmen muun seurakunnan työntekijän kanssa.

”Kolme tuntia unta voi olla aika realistinen tavoite. Onneksi minulle ei ole jaettu vastuutehtäviä aamun messuun!”

Oma ilmapatja mukana

Emma Vepsäläinen ja Anna Ritanen ovat paraikaa lähdössä Tuomiokirkosta kohti mysteeripelin tapahtumapaikkana toimivaa keskusseurakuntataloa. Kello on jo seitsemän illalla, mutta näiden nuorten seikkailu on vasta alussa. Odotukset illalta ovat positiivisia, eivätkä he usko, että aika ehtii käydä pitkäksi.

”Eniten odotin tältä illalta SAVE:n keikkaa, sillä en ollut koskaan kuullut bändistä. Se oli tosi hyvä! Myös mysteeripeli on jännä, koska emme osaa edes kuvitella, millainen se voisi olla”, Ritanen sanoo.

Tuomiokirkko tulee olemaan tytöille erikoisin yöpymispaikka teltan jälkeen. Tosin majoittuminen tehdään tyylillä, eikä kovalla kirkonpenkillä kärvistely kuulu tyttöjen suunnitelmiin.

”Meillä on mukana 120-senttinen ilmapatja, paksut peitot, omat tyynyt ja karkkia”, Vepsäläinen nauraa.

Bergin yhdessä vaimonsa ja nuorisotyönohjaaja Atte Kääriäisen kanssa ideoima Vahtivuoren mysteeripeli toteutetaan Suokadun keskusseurakuntatalon tiloissa. Pelin ideana on ratkoa 4-5 hengen ryhmissä erilaisia ajattelua ja toimintaa vaativia tehtäviä, joiden menestyksekkäästä suorittamisesta kukin ryhmä saa tietyn määrän pisteitä. Pisteet muunnetaan lopputehtävän äärellä sekunneiksi. Tehtävärastit löytyvät virtuaalisen kartan avulla.

”Lopussa näytän osallistujille joukon kuvia. Sekunnit ovat se aika, minkä kukin ryhmä saa kuvia katsoa. Tämän jälkeen heidän pitää arvata, mikä tarina kuva-arvoituksen taakse piiloutuu.”

Kuvissa näkyvät muun muassa lintu, alttari ja ehtoolliskalustoa, lapsi vanhempineen, flyygeli.

Berg myöntää, että täydellisen ratkaisun keksiminen on vaikeaa, eikä se toisaalta edes ole pelin varsinainen päämäärä.

”Tärkeintä on, että pelin myötä nuorilla on hauskaa ja saamme heidät keksimään tarinan, joka pohjautuu heille näytettyihin kuviin. Palkintona osallistumisesta jokainen joukkue saa karkkipussin”, Berg sanoo.

Nuorten toteuttaman aamumessun voi käydä katsomassa osoitteesta virtuaalikirkko.fi otsikolla Messu Kuopio 5.5.2019 klo 10.