Seurakuntamestari Eija Pietarinen hoitaa kukkia.
Seurakuntamestari Eija Pietarinen tekee töitään Maaningalla. Kuva: Kaija Vuorio

Mitä seurakuntamestari tekee?

Suntio on se näkymätön käsi, jota ei huomata, mutta jonka ansiosta kaikki sujuu.

Vaikka seurakunnilla ei enää ole ikiaikaisia suntion virkoja, tehtävät ovat entiset. Kautta aikain suntiot ovat vastanneet kirkon kiinteistöistä ja kirkollisten palvelujen sujumisesta.

Suntio on nykyisin vain koulutusammatin nimi, sillä virkanimikkeet ja tehtävät vaihtelevat seurakunnittain ja alueittain. Tavallisin virkanimike on seurakuntamestari, mutta suntion tehtäviä voi sisältyä myös erilaisiin vahtimestari- tai emäntänimikkeisiin.

Suntio on se näkymätön käsi, jota ei huomata, mutta jonka ansiosta kaikki sujuu: kirkon ja seurakunnallisten tilojen ovet avautuvat ja lukittuvat silloin kuin pitääkin, kellot soivat ajallaan, kirkko on siisti, valoisa, lämmin ja tuuletettu, lumet luotu rappusilta, alttarilla oikeat liturgiset värit ja tauluissa oikeat virret.

Suntio hankkii ehtoollisviinin ja leivät, pesee ja kiillottaa hopeat ja pitää papin albat ja muut kirkkotekstiilit käyttökunnossa. Maalla moni asia on silti toisin kuin isoissa kaupunkiseurakunnissa.

Maaningalla seurakuntamestari Eija Pietarinen hoitaa yksinään suntion tehtävien koko kirjon seurakunnallisten tilojen siivouksesta vastuuseen hautausmaista. Vain hautojen kaivaminen ja peittäminen eivät kuulu tehtäviin. Mutta jos tilanne vaatii, esipeittää hän haudatkin.

Eija Pietarinen on paikalla aina myös kirkollisten toimitusten aikana. Messussa hän kerää kolehdit ja tarvittaessa lukee päivän tekstit ja avustaa ehtoollisella. Hautajaisissa hänen roolinsa on yhtä keskeinen.

”Täällä maalla on ikiajat ollut tapana, että suntio ottaa vastaan hautajaisvieraat ja opastaa kantajat. Omaisista on tärkeää, että paikalla on varmasti joku, joka huolehtii”, tietää Pietarinen.

Ennen hautajaistilaisuutta on huolehdittava katafalkista ja kukkatelineistä. Myös haudalla on käytävä tarkastamassa, ettei hauta ole sortunut tai lumen peitossa.

Pietarinen aloittaa päivänsä tarkastamalla vahinkojen varalta eri kiinteistöjen lämmönjakohuoneet, sammutusjärjestelmän paineet ja kylmiöt. Kirkonkin ikkunat pitää aika ajoin pestä, samoin vaihtaa lamput ja sulakkeet.

Toimistotyötä suntion työhön kuuluu lisäksi kohtuullisen paljon, sillä hän pitää monia lankoja käsissään ulkopuolisten ja oman seurakunnan toimijoiden välillä.