Flunssainen nainen niistää nenää.
Kuva: Pixabay

Minne soitan, kun tarvitsen neuvoa? Uusi päivystysnumero 116 117 auttaa

Minne soitan, kun tarvitsen neuvoa? Mistä tavallinen ihminen tietää, miten suuri hätä on ja minne pitää milloinkin soittaa?

Uusi valtakunnallinen päivystysnumero 116 117 on vuoden alusta laajentunut koko maahan.  

Millaisissa tilanteissa siihen pitäisi soittaa, päivystysalueen ylilääkäri Tero Martikainen Kuopion yliopistollisesta sairaalasta? 

”Päivystysapu 116 117 -numeroon tulee soittaa aina, kun kansalainen epäilee tarvitsevansa päivystyksellistä arviota terveydentilastaan. Poikkeuksena ovat hätätilanteet, kuten kolareissa tai muissa onnettomuuksissa saadut vakavat vammat, voimakas rintakipu tai hengenahdistus, halvausoireet ja niin edelleen. 

116 117 numero perustettiin jo 2018. 

Päivystysapuun soitetut puhelut hoidetaan palveluntuottajan Luona Oy kautta, eli puhelut eivät tule KYSiin lainkaan.” 

Uudella päivystysapunumerolla halutaan vähentää turhia soittoja hätänumero 112:een ja lyhentää jonoja päivystyksissä. Miten päivystysapunumero toimii? 

”Kokenut ammattilainen tekee tilanteesta tarkan ja nopean haastattelun perusteella arvion täsmällisten kriteerien mukaisesti. Hän antaa ohjeistuksen kotihoitoon, tarvittaessa seuraavana päivänä omalle terveysasemalle tai heti päivystykseen hakeutumisesta. Kaikille päivystyspotilaille tehdään KYSin päivystyksessä ilmoittautumisvaiheessa lisäksi tarkempi hoidontarpeen arvio, mikä saattaa vielä muuttaa aiempaa arviota. 

Päivystysapunumeron ensisijainen tarkoitus on ohjata potilaat oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan. Siten päivystyskäyntien ja hätäkeskussoittojen määräkin vähenee. Päivystyskäynnit KYSissä ovatkin olleet pienessä laskussa viimeisen kahden vuoden ajan. Hätäkeskukseen tulee todella paljon turhia soittoja: käsittääkseni iso osa puheluista ei johda ensihoidon tai muun viranomaistehtävän aktivoitumiseen.” 

Mistä tiedän, milloin on soitettava hätänumeroon 112? 

”Hätänumeroon tulee soittaa vain hätätilanteessa, eli silloin, jos tiedetään tai epäillään kansalaisen hengen, terveyden tai omaisuuden olevan välittömässä vaarassa. Toisaalta hätänumeroon soittamista ei pidä arkailla, vaan epäilykin hätätilanteesta riittää. Hätäkeskuspäivystäjä osaa tehdä päätöksen, tarvitseeko apua lähettää paikalle.”