Artikkeli vanhasta Kirkko ja koti -lehdestä
Kirkko ja koti 25.1.1985.

Loppiaisena 1985 Kuopion tuomiokirkonmäellä nähtiin poikkeuksellinen tungos

Piispa Matti Sihvosen piispanvihkimys oli paikallinen mediaspektaakkeli.

Loppiaisena 1985 ei Kuopion kirkonmäen tungosta voinut olla huomaamatta. Piispa Matti Sihvosen piispanvihkimys radioitiin ja televisioitiin, ja siksi kirkkoa piiritti kymmenen kuvausautoa. Kuvaustiimissäkin oli peräti 38 henkeä.

Poikkeuksellisen raskas kalusto herätti Kuopiossa huomiota, mutta sinällään televisioinneissa ei enää ollut mitään uutta. Kuopion kaapeliverkossakin kokeiltiin jumalanpalvelusten televisiointia jo samana vuonna.

Piispanvihkimyksen ohjasi Ylelle Kirkon tiedotuskeskuksen ohjelmatoimittaja Satu Väätäinen. Hän toi tv-ohjaajan taidot mukanaan sittemmin pappisuralle: Siilinjärven kappalaisena hän aloitti suorat verkkojumalanpalvelukset Siilinjärveltä jo adventtina 2014.

Satu Väätäinen tunnetaan myös tv-dokumenttien tekijänä. Viimeksi hän on ohjannut Luterilaisen Kulttuurin Säätiön tuottamat ja piispa Jari Jolkkosen käsikirjoittamat dokumentit Martti Lutherista, Franciscus Assisilaisesta ja Paavo Ruotsalaisesta.