Kuopion Tuomiokirkon mallin mukaan tehty piparkakkukirkko.
Kuopion Tuomiokirkon mallin mukaan tehdyn piparkakkukirkon jouluksi 2020 toteutti Mika Hirvonen. Kuva: Mika Hirvonen

Kuopion tuomiokirkosta on tehty pipariversio

Kun leipurilla riittää taitoa ja viitseliäisyyttä, voi piparitaikina taipua uskomattomiksi taideteoksiksi.

Kuopiolainen Mika Hirvonen on intohimoinen leipuri. Näin joulun alla erityisesti piparkakkutalojen tekeminen alkaa kutkuttaa.

Mitään aivan peruspytinkejä Hirvonen ei piparitaikinasta pystyttele, vaan hän haluaa luoda jotain mielikuvituksellisempaa. Joululehden kansikuvana oleva Kuopion tuomiokirkko on miehen taidonnäyte viime joululta.

”Tuomiokirkko on mielestäni ehkä kaupungin veistoksellisin rakennus, joten se ansaitsi tulla taltioiduksi myös piparkakkutalona. Ja onhan se aiheeltaankin jouluinen”, Hirvonen kertoo.

”Minut on myös vihitty puolisoni kanssa Tuomiokirkossa eli siinä mielessä paikka on itsellenikin merkityksellinen.”

Kirkkoa viilattiin millin tarkkuudella

Hirvonen ei suinkaan käyttänyt taiteilijan vapauksia piparista Tuomiokirkkoa rakentaessaan.

”Selvitin valokuvien ja netin avulla kirkon mitat, ikkunoiden määrät ynnä muut yksityiskohdat. Halusin, että leipomuksesta tulee mittasuhteiltaan juuri oikeanlainen.”

Tuomiokirkko on ehkä kaupungin veistoksellisin rakennus.

Kärsimättömän ihmisen puuhaa piparikirkon väsääminen ei ole.

”Viikon verran siinä kaiken kaikkiaan meni, kun työpäivien jälkeen työstin operaation eri vaiheita.”

Missään vaiheessa Hirvoselle ei kuitenkaan tullut uskon puute. Ei edes siinä kohti, kun rakennelmaa kasattiin ja osasten välisten sokeriliimausten kuivumista piti odotella joka kerta puoli tuntia.

”Kun johonkin ryhdyn, niin vien homman loppuun saakka – olipa miten kinkkistä tahansa.”

Lopputulos oli kaiken vaivan arvoinen ja yksityiskohdiltaan hiottu.

”Kirkon ikkunat syntyivät liivatelehdestä ja sisälle ujutin kasausvaiheessa led-valot. Pitäähän joulukirkon valaistuna olla.”

Piparikirkko oli esillä monta kuukautta

Sen verran suuritöinen piparikirkko oli, että sitä ei heti joulunpyhien jälkeen popsittu parempiin suihin.

”Luomus oli meillä kotona koristeena keväälle asti.”

Leipomishomma saattaa lähteä vähän laukalle.

”Se kiinnosti myös naapuruston lapsia, jotka halusivat käydä meillä sytyttämässä ja sammuttamassa piparkakkukirkon valoja.”

Kun Hirvonen innostuu leipomaan, hänellä saattaa omien sanojensa mukaan lähteä homma vähän laukalle. Niin kävi viime joulunkin alla.

”Tuomiokirkon lisäksi inspiroiduin tekemään myös koirien huvipuiston Hupi-landian, joka on saanut nimensä perheemme Hupi-koiran mukaan. Se rakennelma tuli joulun päätteeksi syötyä.”

Tämän vuoden teema on Hirvosella vielä vähän hakusessa. Joitakin ideoita hän on pallotellut mielessään.

”Pikkuisen kiinnostaisi Kuopion ortodoksinen kirkko. Siinä on jännän näköisiä yksityiskohtia ja haluaisin kokeilla, kuinka samanlaisia saisi luotua piparirakennukseen. Myös kauppahallia olen miettinyt.” ”Voi hyvinkin olla, että piparkakkurakennelmia syntyy taas enemmän kuin yksi”, Hirvonen nauraa.